Noch ein mal

Nähä, nu duger inte vissa hälsingeorter längre. Delsbo kanske? Ljusnandalen? Då övergår jag till körtelargument.

Min upplevelse
Som femåring upplevde jag att folk sa hänne och dänne i Hälsingland. Och det vet alla psykologer och terapeuter att upplevelsen kan man aldrig ta ifrån någon.

/E:dr aka Phil dr

Vad Fredrik Lindströms program beträffar har jag inte tillräckligt på fötterna för att ha synpunkter på faktadelen. Jag är själv min egen språkpolis, dvs förlåtande mot mig själv och mycket sträng mot andra.

Men om jag ska våga mig på lite åsikter om programformen så har jag lite att erinra. Jag upplever att Lindströms språkprogram har stora likheter med Prison Break.


 

  • Långa kamerasvepningar (åksjukevarning)
  • Lite substans, innehållet skull kunna sammanfattas med tre meningar
  • Visst underhållningsvärde

Sen är det förvånande att det tunna programmet kan ge producenten Stora Journalistpriset, men det är en annan fråga.

Hur som helst, det bekräftar sanningen i nedanstående rader:

Vidare såg jag under solen:
det är inte de snabba som vinner loppet,
det är inte de tappra som vinner striden,
det är inte de visa som får bröd,
inte de kloka som blir rika,
inte de kunniga som har framgång:
allt är tillfällighet och slump.

 


Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

"Hänne" och "dänne" tror jag sägs lite varstans... jag har bott på många ställen i vårt avlånga land och hört det lite här och var.

Tycker det är skönt med dialekt så länge jag slipper höra norrländska dialekter. Just nu vill jag tala som en göteborgare...

2006-08-02 @ 10:23:27
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: petra

de där raderna var sannerligen helt riktiga!! Är inte heller nån beundrare av Lindströms plattityder - även om det kan vara lite småkul ibland....jag är nog lite ambivalent eftersom jag är så himla intresserad av såväl språk som dialekter själv att jag ändå suger i mig det som serveras...

2006-08-02 @ 13:10:57
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: En liten tant

Applåderar vildsint den analysen av Lindströms program medan jag torkar skrattårarna från hakorna!

2006-08-02 @ 18:16:12
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Noterar med tillfredsställelse att någon mer ogillar åksjukefrämjande kamerahantering. Jag hatar det, mår verkligen illa och jag skojar inte!

Raderna om tillfälligheter o slump är suveräna! Visst är det ofta så; himla orättvist!

2006-08-03 @ 07:35:30
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0