Filmflimmer

Nu känner jag för att sticka ut hakan, så håll i er: Jag avstår från vissa filmer, även om andra betraktar dem som mästerverk. Anledningen är att jag absolut inte kan identifiera mig med någon person i historien.

Gemensamt för filmerna är att i stort sett alla inblandade är män, kvinnor förekommer bara i marginalen. Hjältarna i historien beger sig ut i världen, oftast ofrivilligt, och tar sig an svåra uppgifter. Som regel utspelar sig handlingen i en annan tid eller verklighet. 

Ibland slutar det hela lyckligt och mannen/männen återvinner helskinnade hem till någon kvinna. Ibland går det åt skogen och då tycker man i allmänhet att filmen är ännu bättre. Till genren räknar jag Gladiator, Sagan om Ringen-filmerna, Dansar med vargar. Urgamla filmer som Lawrence av Arabien, Ben Hur m m.

Annars har jag sett två bra franskspråkiga dvdfilmer senaste veckan: Kanadensiska C.R.A.Z.Y och belgiska Barnet. Jag kan varmt rekommendera båda!


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ha ha, vi såg Dansar med vargar för första gången härom natten och jag förstår precis vad du menar. Mina flickor satt och hoppades att det skulle gå riktigt illa för Kevin men var däremot så ledsna när vargen och hästen sköts!

2006-12-29 @ 20:28:33
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Om sanningen ska fram brukar jag kalla genren för bögfilmer. Mäns lojalitet och vänskap med andra män sätts på prov och hjälten håller måttet.

2006-12-29 @ 21:26:26
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: johannapannan

*skrattar åt era kommentarer*

Jo håller med lite, men ääälskar sagan om ringen. Inte böckerna dock utan bara filmerna för de är så vackra och härliga.

Idag hade de bästa tjejfilmerna på en lista på kanal5, kanske kan man kategorisera bästa kill-filmerna också?

2006-12-29 @ 22:14:27
URL: http://johannapanna146.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0