God min i elakt spel

Om jag ska få saker gjort finns det tre saker som verkligen kan få fart på mig

  1. Tidspress
  2. Trista saker som jag egentligen borde göra, får mig att göra väldigt mycket annat
  3. Ilska
 Idag drev ilskan – eller snarare mitt dåliga morgonhumör – mig att jobba över min förmåga. Tvåan med familj var hos hennes svärmor i Norrtälje och vi var också där igår och sov över. 

Maken hade pratat lite löst med Trean om att vi skulle ta deras barn idag. Trean tänkte jobba och Svärdottern behövde plugga. Har M ”lovat” Trean något så knyter han knut på sig, trots att vi vet att Trean själv, när som helst kan avvika från avtal. Det gör han nio gånger av tio.

Imorse gav vi oss iväg från Norrtälje utan frukost. Bara det kan göra mig galen. Sen ringde vi Trean. Nej, någon barnvakt behövs inte. Trean sov förfarande kl. 10:30 och något pluggande var inte aktuellt. Vi hörs senare…

Skönt, tänkte jag, då kanske man kan få frukost. Tjohej, bilen var skitig och det går ju inte an. Det fanns några fler gubbs, som dragit sig till biltvätten och innan vi var hemma var jag färdig att slåss. Det värsta är att M tror att jag gör mig för att verka näpen, på något sätt.

Efter den sena frukosten var adrenalinet på topp och jag tog itu med saker som skjutits upp i långliga tider. Nu har ilskan lagt sig och jag är riktig nöjd med mig själv och omgivningen.

Dialekter

Familjeträffar ger tillfälle till sällskapsspel. Vi körde lite Yatzy, det kändes lagom tankekrävande så sent på kvällen. Steg nummer ett är att fastslå vilka regler som gäller. En stötesten i Yatzy är om fyra sexor även kan räknas som två par. Det har vi aldrig godkänt i vår familj. Jag vet att andra tycker att det går för sig, t o m i nätversioner.

Sen brukar vi häckla den som slår för stegar och ettor. Det gör bara loosers. Stegar ska man helst få  på första slaget. Ettor slår man bara på om man har Yatzychans. Annars är de bra att ha som första nödstrykningen.

Om vi är på humör kör vi ofta Alfapet och även där förekommer olika regeldialekter. Är böjningsformer godkända? Namn? Sammansättningar? Vi har kört med att böjningsformer är OK om man lägger det på en gång. Även så sammansättningar. Men det finns gränser. En gång försökte en närstående med ”pilskogsberövad”. Han påstod att det var vanligt i Skåne.

Numera är vi nätanpassade och det är regelverket enligt Nisse i Betapet som gäller. Man är väl modern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0