Vett och etikett vid övergångsställen

Varje dag går jag minst 17 000 steg. Det händer att det blir över 22 000. En konsekvens är att jag har anledning att korsa flera gator, ibland i ensamt majestät men ofta tillsammans med andra fotgängare. Och de där andra verkar inte ha minsta hum om hur man ska bete sig vid ljusreglerade övergångsställen. Så nu kommer jag med en lathund för gående.

greenman

 

  • Om trafikljusen regleras av gående: Tryck bara om du har för avsikt att invänta grön gubbe.
  • Om det finns mindre barn i närheten, invänta alltid grön gubbe.
  • Om trafikljusen regleras av gående och du har för avsikt att invänta grön gubbe: Tryck bara en gång.
  • Om lampan indikerar att någon redan tryckt på knappen, ge sjutton i att trycka överhuvudtaget.
  • Om du går mot röd gubbe, se till att lägga på en rem om fordon nalkas.
  • Om du av någon anledning inte kan lägga på en rem, gå inte mot röd gubbe.
  • Om du inväntar grön gubbe tillsammans med andra, rök inte.
  • Om du röker medan du väntar, stå på behörigt avstånd från andra.
  • Om du korsar gatan tillsammans med andra, gå inte diagonalt över övergångsstället.
  • Om du korsar på diagonalen är det du som har väjningsplikt.

 

Flera av ovanstående budord bröts det mot denna morgon. Mycket upprörande för en rättrådig.

 



(Jag är mycket besviken på bristen på gensvar på detta! Kanske en ny rubrik skulle ge större effekt. Vad sägs om Fröken Tjatlunds Trafikmanifest. Jag ser framför mig hur blogg efter blogg länkar till inlägget. Hur kultursidorna kommenterar och hur nästa Kobra kallar mig till intervju. Livlig fantasi?)

Kommentarer
Postat av: Murphy

Det är skandal! :)

2006-12-05 @ 12:49:52
URL: http://murphys.blogg.se
Postat av: Inga M

Varför just Kobra???

2006-12-05 @ 22:40:51
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tja, Trafikmagasinet är nerlagt. Sen har Kobra en just programförklaring:
"Kobra är kulturmagasinet som letar upp konstnärer, författare, popstjärnor, galenpannor och udda fenomen, som jagar samtidskultur runt hela planeten."

Jag måste helt klart kunna ingå i någon av de uppräknade kategorierna.

2006-12-05 @ 23:02:43
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0