En främling förgyllde min vardag

Igår kväll fick jag rycka ut som barnvakt. Dottern skulle på föreläsning i det upphetsande ämnet ”Smittspridning bland förskolebarn”. På väg dit hamnade jag öga mot öga med en man som säger. ”Är du ledig ikväll?” Jag svarade nej, varvid han frågade. ”Inte ens för lite champagne och en trevlig pratstund?”. Tanken for genom huvudet, skulle jag svar OK då och lämna dottern i okunnighet om vikten av att tvätta händerna. Men jag sansade mig och avböjde det gentila erbjudandet.

Kändisspotting
Julen varar väl till påska. I alla fall för somliga. Jag kunde konstatera att Jacob Eklund/Marie Richardsson fortfarande har sin julgran kvar, liggande på balkongen. Det var likadant förra året. För stadsbor är det jobbigt att bli av med granen eftersom man måste montera ner den i atomer.

Jag frekventerar samma Konsumbutik som Ulf Lundell. En gång promenerade han iväg med den kundvagn jag hade börjat lägga mina varor i. Då blev det lite jobbigt. Han undviker konsekvent att möta människors blick och plötsligt var jag tvungen att uppmärksamma honom om misstaget. Han stammade ursäktande fortfarande utan ögonkontakt.

En tidig morgon för ett tag sen hade jag sällskap över gatan med en som jag uppfattade som en äldre, struttande man på väg ut på träningsrunda. Det var just Ulf Lundell och då kände jag mig gammal. Han är ju bara några år äldre och jag uppfattade honom som en farbror. Så är det förmodligen för mig också. Inuti känns det som jag fortfarande är 16-17 år, men omgivningen möter en liten tant.


Richard Wolf, däremot är en som möter människors blick. Men så har jag sett honom genomlida långa konversationer med för honom okända personer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0