Systemutveckling

Datorer är dumma – de gör precis det man säger och fattar aldrig vad man egentligen menar. Här sitter jag och ägnar en timme åt att försöka komma underfund med varför programkoden inte funkar. Så brukar det vara när jag löser korsord, jag hittar inga nya lösningar och då vet jag att det är lika bra att ägna sig åt annat, som t ex fika. Vilket jag gjorde och när jag kommer tillbaka så ser jag på en gång att jag missat ett citattecken. Och vips funkar allt. Ska det vara så svårt för datorn komma på det själv.

Apropå systemutveckling, detta utspelade sig när nummerlapparna var en nyhet i systembutikerna. Jag skulle handla sista öppettiden före julhelgen och det var jag förstås inte ensam om. Det var knökfullt i butiken så jag stod och huttrade i vinterkylan utanför. När klockan blev fem i sex kom en väktare ut och sa att vi var tvungna att gå in, ingen fick komma in efter 18.00 även om man hade nummerlapp. När jag lämnade butiken var det stor dramatik. Ett ungt par hade suttit och väntat på sin tur i bilen. De hade inte hört uppmaningen att kliva in och blir stoppade av väktaren när deras nummer kommer upp. Kvinnan står och storgråter och vrålar ”Hur grym får man bli!”. Mannen skäms som en hund och väser till henne ”Vi går omedelbart härifrån”. Snacka om julstämning.

Systemexpediterna brukar fråga om man vill ha en påse. Svara man ja så stämplar de inte in koden för påse utan en kod som i klartext blir ”miljöbärkasse”. Vad är det för ord? Det finns visserligen kassar som inte är avsedda att bära saker i, men inte saluför Systemet hockeyburar eller fiskeredskap. Jag bär inte vare sig miljö eller bär i påsarna från Systemet.


Kommentarer
Postat av: Terjeadina

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2010-04-22 @ 12:47:49
URL: http://terjeadina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0