En dålig ursäkt är bättre än ingen

När jag började skolan kunde jag ingenting. Jo, förresten jag kunde siffrorna 1-4. Orsaken till det var att de siffrorna stod på spisvreden och vi fick tidigt hjälpa till i köket. Mamma hade enorm respekt för utbildning och trodde att om hon skulle försöka sig på att lära oss läsa så skulle hon förmodligen göra det hel fel och förstöra våra framtida möjligheter.

Mina lärare kom att spela stor roll under uppväxten. Det stora flertalet var jätteduktiga och engagerade. Förorten som jag växte upp i var nybyggd och de flesta lärare var ganska nyutexaminerade. 

På lågstadiet var det lite rörigt. Skolan var inte helt färdig. Det saknades matbespisning och gymnastiksal. Vi fick en mjölktetra och smörgås till lunch första året. Gymnastik hade vi på skolgården. Jag minns inte hur många olika vikarier vi hade, men till slut fick vi en ordinarie, fröken Darit Nordqvist. Jag tyckte hon var urgammal. Det är man när man är närmare 40.

Jag googlade på henne och ser att hon fortfarande var igång 2005 när hon protesterade mot att dagvården skulle läggas ner på Ersta hospice

När vi började i fyran fick vi gå till den stora skolan och då fick jag en magister. Vi hade Gerhard Olsson i fyra år. Jag kommer fortfarande ihåg engelsklektionerna där han hade en massa leksaksfigurer och så skulle vi elever tala om vad de gjorde. The cat is standing behind the chair. The dog is on the table.

Han gifte sig med en gympalärare, flyttade och blev fackordförande. Nu är han tydligen kommunalpolitiker i Närke.

När jag började högstadiet började en del mindre bra ämneslärare dyka upp. Mina två äldre syskon gick i samma skola och hade inte varit särskilt lätthanterliga. Geografiläraren stönade. Nej inte en Sxxxxxx till! Det kallar jag proffsigt.

I åttan och nian hade jag en klassföreståndare, som blev en av mina bästa vänner. Vi höll kontakten under alla år. Bidragande orsaker var att Lillsyrran var bästis med lärarens dotter och jag var bästis med hennes yngsta syster. För några år sedan drabbades min klassföreståndare av levercancer och på tre veckor var hon borta. Det var en riktig chock.

Vår klassföreståndare på gymnasiet var Eivor Ternberg. Tydligen engagerad feminist. Vi hade henne i engelska och svenska. Hon kom från Boden och hennes engelska uttal lät mer som norrländska än någonting annat. Hon var medveten om sina brister så en timme i veckan hade vi engelsk konversation med Vincent Petti. Han var precis så där excentrisk som en engelsman ska vara.

 

Varför berättar jag det här? Jag vet inte. Kanske bara för att det var roligt att kolla upp vad lärarna, som betydde så mycket då, har för sig idag.


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Men så kul att hitta igen dem. Måste testa om jag kan hitta nån också.
Men du, borde inte den där Gerhard vara lite äldre nu? Men han kanske var väldigt ung då..

2006-07-13 @ 10:52:30
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Vilken koll du har!! Visst kommer jag ihåg mina lärare, en del fick sonen ärva...speciellt kommer jag ihåg ludenlarsson...den stackarn fick behålla det namnet länge...kanske lever kvar ännu??

När jag började skolan kunde jag varken läsa eller räkna...men jag var en jäkel på att teckna, det var nog därför jag fick börja skolan. Jag fick nämligen gå på ett skolmognadsprov, där slulle ritas ett hus med en skorsten, rök ur skorstenen och en flaggstång. Det visade sig att man var skolmogen om man hade ritat flaggan och röken åt samma håll!
Jag lärde mig så småningom att läsa...fast fröken var skeptisk!!
Lärde mig även att skriva och räkna (fast det är det si&så med)
Ha en bra dag, kram

2006-07-13 @ 12:56:12
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Ninni

Räkningen alltså....skriva är jag bra på!!

2006-07-13 @ 12:57:08
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nicolin

Vårt skolmognadsprov bestod i att nå med armen över huvudet till örat!? Det gällde att ha långa armar eller liten skalle. Inte vet jag men jag klarade testet i alla fall.

Vår engelska majje drog alltid med sin stålkam på fönsterrutan när vi hade prov. Sadist!

Du drog igång minnen frktjatlund. Mysigt.

2006-07-13 @ 15:01:24
Postat av: Nina på Johangården

Nyfiken och vetgirig som jag var som barn så lärde jag mig läsa och räkna innan jag började skolan. När jag var sju år kunde jag även sticka och knåpade ihop små alster av upprepat garn jag fick av mamma. Bland annat små, små nallar till mina syskon och den som ville ha. Sedan har jag fortsatt i denna stil hela livet...

Har inte kollat på gamla lärare... det kunde nog vara kul att gör det en dag. Nu fick du mig att börja fundera.

2006-07-13 @ 16:59:59
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: frkt

Jag tror att vi var Gerhard Olssons första klass i karriären och han är väl i 70-åldern nu.

Vi hade riktigt skolmognadsprov med intelligenstest. Man skulle ringa in speglar som var lika eller speglar som inte platsade bland de övriga. Jag tyckte det var fullkomligt idiotiska uppgifter för jag begrep inte vad det gick ut på.

2006-07-13 @ 18:40:55
Postat av: johannapannan

jag skriver brev till en av mina gamla lärare. hon är nu gammal men en helskön pigg människa med stort hjärta. Hade henne på högstadiet.
tänk vad man minns

mina bröder tvingade mig att lära mig läsa annars fick jag inte vara med. "du måste kunna läsa spelreglerna själv" .. resultat: en läsande fyraåring. inte illa va?

2006-07-15 @ 09:25:20
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Eivindlina

Great work,webmaster,nice design!

2010-03-02 @ 08:45:41
URL: http://eivindlina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0