Semper idem

Namn är viktiga saker. Det borde man inse framförallt på folkbokföringen. Där kan man bevilja och ge avslag. Men jag har råkat ut för övergreppet att man helt sonika ändrat mitt namn. 

Jag vet inte riktigt när första övergreppet ägde rum eftersom jag aldrig uppfattade det som en namnändring utan bara en förkortning. Mamma var gränslös på många sätt och hon gav mig förnamnen Vxxxxx Bxxxxx Mxxxxxx Ericsdotter.

Det var kanske när staten tog över registret som jag plötsligt hette Vxxxxx Bxxxxx Mxxxxxx E:dr. Jag trodde E:dr bara var en förkortning på Ericsdotter, som man använde när utrymmet på blanketterna inte räckte till. Men det var tydligen en ändring i själva registret.

Det framkom när jag fick ett brev från folkbokföringen om att man ville ändra ett av mina förnamn. De tyckte att namnet E:dr kunde missförstås och uppfattas som en titel. De föreslog det poetiska namnet E, kort och gott.

Jag höll med om att E:dr inte var så lyckat, men i min värld heter jag Ericsdotter och inget annat. E vill jag absolut inte heta. Jag är väl ingen vitamin heller.

Då fick jag ett nytt brev, där man sa att Ericsdottertillägget gjorde att mina förnamn överskred utrymmet i databasen.

Tjohej du! Det är ju bara 33 tecken långt. Hur gör ni med Madeleine Thérèse Amelie Josephine? Hennes förnamn är faktiskt ett tecken längre. Heter hon numer Madeleine Thérèse Amelie J? Hos oss på jobbet kör vi med 35 tecken i namnfält. Det tror jag inte är särskilt ovanligt.

Jag har inte hört något från folkbokföringen och enligt dem heter jag fortfarande E:dr.



Våra barn har också fyra namn var. Självklart ska man slösa med det som är gratis och Mormor, Farmor, Morfar, och Farfar blev också nöjda när de fick vara med på ett hörn.

Första gången vi uppsökte sjukhus med Ettan frågade sköterskan på inskrivningen:
– Ska ni inte ha fler barn?


På en gränspassage när familjens pass räcktes fram reste sig plötsligt passkontrollanten och gjorde honnör.
– Oh, you must be the Royal Swedish family! sa han och blinkade med ena ögat.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Folkbokföringen vet inte alltid riktigt vad de sysslar med. Nu har jag ju bara två förnamn men de lyckades ändå krångla och stava fel. Jag blev topp tunnor och gick till dem och funderade och frågade och bestämde... och nu stavas det rätt. Ändå var det bara ett så enkelt namn som Linnéa, men de ville ha det till Linnea. Men så enkelt ska de inte ha det!

Inte hade jag tänkt att du skulle städa...

2006-07-12 @ 14:40:10
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Men så märkligt, varifrån får de allt..?
Men visst är du en vitamin, fast kanske mer C ;)

2006-07-12 @ 17:36:05
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Som det kan bli...jag har två förnamn och två efternamn vilket ställer till förtret. Oftast blir jag kallad vid mitt första förnamn...sen förkortar dom mitt ena efternamn...eller så kallar dom mig vid det ena efternamnet...suck!
Tror jag ska byta till Ninni, kort och koncist!!

2006-07-12 @ 17:36:09
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Manon

Har också haft duster med fokbokföringen, det var i samband med giftermålet och val av efternamn. Det slutade med att jag behöll mitt...

En annan jag känner hade valde att ha två efternamn sitt första före makens. När hon fick barn ville hon att barnet skulle ha deras bådas efternamn, men se det gick inte för att hon hade valt att ha sitt flicknamn före makens. Så hon bytte namn och har nu makens först och sitt eget sist och barnet har nu två efternamn med. Men utan den ändringen hade det inte gått!

Vitamin E i all ära men man vill ju helta vad man heter. Jag gillar dottersnamn.

2006-07-12 @ 21:38:58
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Anonym

jag inser, nångon upplevelsedimension i ditt dilemma, tror och hoppas jag!
min äldsta syster har en 9:a som den första siffran av de de fyra sista.....och hur kul kan det anses vara på en skala, i tidigare år?
själv har jag en åtta, fast en etta hade känts trevligare, men vid 50+, kan jag inte lägga tyngd i detta - eller kan jag!

2006-07-12 @ 22:03:43
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Hmmm... Där (latmasken) ska det nog inte vara något mer ikväll..;);)

2006-07-12 @ 22:48:12
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: frkt

Öh, du Skuggan vem är tjatigast? Du eller jag?

2006-07-12 @ 22:59:50
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Jag tackar och bugar allra underdånigast för att ens kunna komma i närheten av en jämförelse med frktj. ;);)

2006-07-12 @ 23:20:06
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: En liten tant

Ja, kära E:dr jag skrattar nå't rent fruktansvärt! Så finkänslig och empatisk är jag. Skicka texten till Peter Dalle så kommer den med i hans nästa långfilm, tror jag. Med Susanne Reuter som representant för Folkbokföringen.

2006-07-12 @ 23:53:38
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Annaa M

Mitt namn har man trasslat med så många gånger att jag måste kolla passet varje gång jag ska beställa biljettlöst flyg så det blir rätt.

Men jag lovar, ingenting går upp mot det krångel mina vänner i Spanien haft för att få lova att döpa sin lilla pojke till något så enkelt och handfast som Alex. Det var strid ända in till dopfunten!

Mina systersöner heter för resten båda två Erik Svante och sedan sina respektive tilltalsnamn. Ett tag klarade den unga datatekniken bara fram till Erik Svan. Tidningsprenumerationer etc var alla adresserade till denne Erik Svan.

2006-07-13 @ 01:12:14
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frkt

Makens kommentar till min lilla strid med Myndigheten: Du är en riktigt dålig rättshaverist. Jag vet inte hur jag ska ta det.

Hmm. Teckenfält i datavärlden har ofta 8 tecken som defaultvärde, men det borde resultera i "Erik Sva".

2006-07-13 @ 08:24:59
Postat av: johannapannan

Kära E:dr. tänk vad datavärlden kan hitta på. det roligaste jag vet är när man får personliga brev i stilen
"kära Emma. Vi har ett högst personligt erbjudande bara till dig". Jomenvisstserru. Om det var så personligt borde de veta att ajg faktiskt heter Johanna..hahaha

2006-07-15 @ 09:27:58
URL: http://johannapanna146.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0