Allmänn seghet

Idag känner jag mig helt mosig. Inte nog med att jag själv brottades med bredband och betalningar under kvällen igår. Åtskilliga andra gjorde det också och det störde min nattsömn. 

Jourutryckningar för att hålla överbelastade system under armarna fyllde timmarna fram till midnatt. Sen var det visserligen lugnt, men jag sover inte så bra efter en sån pärs. Undermedvetet ligger jag kanske och väntar på nya larmsignaler.

Jag har kanske överdrivit M:s ointresse för sport. Han har faktiskt en stor passion, men den är han ganska ensam om. Om några dagar drar Tour de France igång och då är det Eurosport som gäller.  Vi har cyklat en del och känt på hur det är att samarbeta med andra cyklister för att hela gruppen ska komma fram. Det bristande engagemanget i andra sporter är nog för att han är så totalt antinationalistisk.

Ytterligare ett stort plus med Touren är alla vackra bilder från Frankrike. Helikoptersvepningar över gamla medeltida slott och broar, backarna i Alperna och Pyrenéerna. Det gör oss så lagom sugna på att åka dit.

För att bota den existerande tristessen ska jag presenta M med den här käcka T-tröjan. Motivet föreställer den gula ledartröjan, som sex cykelhandskbehandskade (??) händer rycker åt olika håll så att tröjan ser ut som Frankrikes karta.

Gullregnen har blommat över men flädern är dessto vackrare. Nu lyser blomklasarna vita och nytvättade i Tanto. Det piggar upp lite grann i gråvädret.


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Fläderlikör...åååå så gott
Nu får du hålla tummarna för nu ska jag rensa hårddisken på den här datorn. Hoppas den fungerar igen. Annars blir det till att ringa runt till olika supporters

2006-06-27 @ 14:56:07
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: Ninni

Den var häftig!!
Är det sån fläder som man kan göra saft eller dylikt på??

2006-06-27 @ 18:16:04
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anonym

Brist på sömn är ett gissel, säger en som vet. cykling är ett sömnpiller, säger en som inte vet...
kärleksdikternas dikt (på tal om gullregn är utan tvekan):

Han kom som en vind.
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid;
du var ju en annans, blott lånad
en kväll i syrénernas tid
och gullregnens månad.

Hjalmar Gullberg

2006-06-27 @ 19:40:48
URL: http://latmaskssamtal.blogg.se
Postat av: petra

Ha ha - det är verkligen häftigt att den där dikten av Gullberg dyker upp och dyker upp bland bloggarna, gång på gång...själv hade jag den i ett par inlägg i början av min bloggkarriär - sen dess har jag sett den ofta...men den är helt underbar!!
Du förresten - bor du nära Tanto du - själv bor jag nära Södra latin - då är vi alltså söderbor...kanske har du sagtdet förut, jag har som vanligt varit nonchalant och ouppmärksam!

2006-06-27 @ 20:14:25
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: En liten tant

Tävlingscyklister är ett beundransvärt släkte. Hur motiverar man sig till att cykla i stekande hetta t.ex. uppför dessa fasansfulla bergssidor?!?!

2006-06-28 @ 00:20:51
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: frkt

En gång, i den gamla husliga tiden, var kokning av flädersaft en given aktivitet så här års. Men egentligen är det ett slags ”koka soppa på en spik”. Den formula (recept) jag hade, angav mer citron än fläder. Nu tittar jag mest på blommorna och om jag dricker något med flädersmak så kommer det från Halland.

Lyrik läser jag inte vanligtvis. Det hörde skoltiden till. Hjalmar Gullberg är en pärla och flera av hans dikter hänger kvar i minnet. Då och då har jag stött ihop med en gammal man som brukar promenera längs Årstaviken. Han stoppar folk och frågar om han får läsa en dikt för dem. Första gången blev jag lite överraskad. Han är en riktig Harry Martinsson-entusiast och deklamerar gärna för alla som vill höra på. Såna borde det finnas fler av.

Söderbo? Jajamensan. Man hittar mig i hörnet av Hornsgatan-Ringvägen.

Cykling är intressant, mer schack än t ex fotboll. Touren blir extra intressant i år när Lance Armstrong inte är med längre. Vem kommer slutligen erhålla årets Le maillot jaune? Ja, man kan verkligen undra vad som driver en idrottare att nöta på under tre veckor i världens hårdaste tävling.

2006-06-28 @ 10:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0