Berlin

Berlin nästa för Tvåans jobb. Kick offen/teambuildingen börjar med Sverige-Paraguaymatchen. Planen läckte ut i förtid. Kul för dem, men jag tror att de kommer att vara rätt så möra på fredag och då är det tänkt att alla ska jobba som vanligt. 

Berlin 1968
Jag var där på skolresa sportlovet i nian. Den resan präglades av höga halter hormoner och alkohol. Men vad kan man förvänta sig av 24 femton-sextonåringar på sin, för de flesta, första utlandsresa.

Vi bodde på ett litet muggigt hotell på Kurfürstendamm. Med som reseledare var vår klassföreståndare och vår tysklärare. Vår klassföreståndare hade nerver av stål och tacklade problemen allt eftersom de uppstod. Att de båda kvinnorna överhuvudtaget vågade sig på uppdraget är obegripligt.

Jag kommer inte ihåg så mycket av de seriösa studiebesöken. Däremot besöket på Schultheiss ölbryggeri var ett av de mindre seriösa stoppen. Vi knallade runt och kollade in produktionen. Efter det fri avsmakning och det behövdes inte så mycket för att få igång oss. Vår klassföreståndare blev avledd av en massiv uppvaktningsattack av guiden.

Min kompis och jag tog taxi därifrån ihop med två av grabbarna i klassen. Det utbröt våldsamt hångel i baksätet, så vi blev utslängda ur bilen. Jag minns inte hur vi hittade tillbaka till hotellet.

En eftermiddag och kväll var vi in der Ost Sektor. Det var en översättare som guidade runt och på kvällen besökte vi ungdomsgården Junge Talente. Jag la inte märke till att ungdomarna där hade mer talanger än vi, men ölen kostade 50 pfennig. På den tiden var man tvungen att växla fem DM till Ostmark. För flera blev tio öl. Det fanns även lite godis att slösa pengarna på.

Flera andra kvällar var vi på disco. Vid ett tillfälle blev en av grabbarna i klassen tillsagd att lugna ner sig på ölfronten.
– Jag full?? sa han och slängde huvudet bakåt. Rörelse gick vidare ner i kroppen och han föll som en fura. Några kompisar bar hem honom till hotellet där han låste in sig i ett av badrummen.

Sista kvällen träffade vi ett gäng äldre killar från ett svenskt hockeylag, som bodde på ett hotell i närheten. De var där på en ungdomsturnering och hade inhandlat vodka, som de gärna bjöd oss tjejer på. Jag tror att jag aldrig druckit starksprit tidigare.

Jag hamnade på ett rum ihop med en av killarna. Vad han hette kommer jag inte ihåg, bara att det var ett dubbelnamn och att han var från Nacka. Efteråt lommade jag tillbaka till hotellet. Övriga hade fortsatt till ett disco.

Jag är glad att det inte arrangerades någon skolresa för mina barn i nian.
Men Berlin är en trevlig stad. Jag har varit där flera gånger under mer ordnade former.


Kommentarer
Postat av: Ninni

Jag skrev kommentar här förut var tog den vägen..jag skriver inte allt igen utan ser om den poppar upp nu!

2006-06-14 @ 21:46:57
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Ninni

Det gjorde den inte..hmm? Ja ditt inlägg väckte minnen till liv, jag fick inte åka på skolresa i nian...men man kunde ju hitta på hyss här hemma också!
Och det gjorde man ju...vilken tur att jag är vuxen nu och alltid skötsam..harkel, harkel, host, host!!

2006-06-14 @ 21:50:24
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: En liten tant

Jag var också i Berlin 1968! ÖstBerlin. Vi tältade på en camping mitt i sta'n som bevakades av k-pistbeväpnade soldater. Vi fick fylla i flera meter blanketter om vilka vi var, vad vi gjorde i Berlin, vad vi gjorde hemma och när vi skrev studerande på mig (16 år) blev det bakläxa. Vi var tvungna att skriva ner exakt allt jag studerade i den svenska grundskolan. Se'n minns jag mest handfaten på toa som var fulla av döda flugor. Hm, borde blogga om den resan.

2006-06-14 @ 23:58:52
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: frkt

Ninni: Nu begriper jag varför du hamnar på mest-aktivalista. *he he*

Tanten: Jawohl, Ordnung muss sein!

2006-06-15 @ 07:56:58
Postat av: Ninni

Nämen är det så, det är jag har undrat så Ha, ha!!!

2006-06-15 @ 17:16:07
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Korneliusagnete

Pleasure to sign your guest book. I work for an advertising agency in London.

2010-04-20 @ 15:10:52
URL: http://korneliusagnete.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0