Mer olja än sirap

Det kändes som det mesta av sirapen var borta från bloggen igår kväll. Det gick att göra inlägg och kommentera och publiceringen gick ganska raskt. Kul! Den senaste tiden har jag skrivit grejer på kvällen som jag publicerat dagen efter.

DN hade ett uppslag om bloggfenoment. Där användes ett för mig nytt ord, bloken. Först trodde jag att det var ett skrivfel, men så dök det upp igen. Aha! en blogg som blir bok.

Tvåans bästa kompis som är mammaledig ägnar mycket tid åt att läsa bloggar. Hon tyckte att det kryllade av bibliotekarier med litterära ambitioner på nätet. Jag har inte hittat dem. Min egen lilla ”skräck” är att kompisen ska hitta min. Barnen vet inte att jag bloggar och M har ingen aning om ”vem” jag är. Tvåan skulle lätt kunna gissa mitt alias.

Jag har ju gett barnbarnen nya namn och pinsamt nog har det hänt mer än en gång att jag sagt Stella om Tvåans dotter. Håller jag på att tappa kontakten med verkligheten?

Varför bloggar jag? Ingen aning, faktiskt. Men jag har alltid tyckt om ord och olika språkliga företeelser. Jag har aldrig skrivit saker annat än i jobbet, inte ens dagbok. 


Det där jag skrev om Trean och varaktigheten på hans äktenskap kanske lät lite hårt. Men med tanke på förutsättningarna, var det inte så konstigt. Här kommer några faktorer
  • Flera års drogmissbruk (han)
  • Ålder (han 24 hon 19)
  • Oavslutad gymnasieutbildning (båda)
  • Barn nummer ett på gång
  • Bostad etta med kokvrå

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sigmund, sa till mig, Berggasse 19 - du vet, före ölen, att väldigt lite, nästan inget är tillfälligheternas spel.
Det får var och en förhålla sig till på sitt eget speciella sätt!

2006-06-13 @ 22:59:47
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Annaa M

Mig har det aldrig slagit att blogga anonymt. Däremot kallar jag inte barnen vid namn och har bara visat dem snabbt i bild en gång. Flera gånger har jag skrivit ut både för- och efternamn på människor jag skrivit om och det har gjort att jag fått kontakt med folk som jag inte hört av på länge. Så fann t ex min brorsdotter mig!

Men det är väl en yrkesvana helt enkelt, att inte vara anonym.

Man finner nog vad man söker helt enkelt. En journalist som skulle skriva om bloggare hittade bara andra journalister och en och annan modeblogg!

2006-06-14 @ 01:48:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag har också valt att inte vara anonym...fast jag berättar ju inte allt ha, ha!

Fnissade åt din skolresa....allt väckte minnen till liv, den vilda ungdomen, fast jag fick inte följa med på skolresa när jag gick i nian, men det gick ju bra att hitta på dumheter ändå!

/kram

2006-06-14 @ 15:58:26
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Ninni

Men hallå...hur senil får man bli...det var ju på det här inlägget jag skrev!
Ja ibland blir man rädd för sig själv...tror jag måste sova nu *fniss*

2006-06-14 @ 21:53:53
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0