Ytterligare utsvävningar

Soliga sommardagar och vi är snudd på ensamma i stan. Det betyder att vi är uteserveringarnas okrönta kungapar och vi brukar tillbringa eftermiddagarna på något trevligt ställe med någon god bok. 

Igår satt vi ett par timmar på Legumes vegetariska café vid Bysistorget. Det blev en surrealistisk upplevelse. Bakom min rygg satt en något medfaren man i 55-årsåldern. Han var orakad med fett hår och kostymen hade många år på nacken. Framför sig hade han två cigarrettpaket och han rökte oavbrutet. Tvärs över bordet satt en högst normal man i 30-åldern.

Den äldre mannen pratade hela tiden högt om Marx, Lenin, Sovjetunionen och andra typer av ämnen som var högaktuella på 70-talet.

Visste ni förresten att det var ryska forskare som kom på det där med genmanipulation. Att man i väst så småningom fick klart för sig sådana saker var för att de som satt inne med kunskaperna läckte lite då och då på internationella konferenser. Något som jag inte heller visste var att Aristoteles och Marx egentligen var samma person.

Allt det där och mycket mer kunde den något högljudde bordsgrannen ge besked om. Det enda jag hörde den yngre säga var:

– Det måste kännas skönt att förstå hur allt hänger ihop. Jag vet inte om det var ironi bakom, men den andre nickade nöjd.

Vi trodde att det var fråga om en patient-vårdarkonstellation, men när de bröt upp kramade de om varandra på ett sätt som mer antydde far-sonrelation.

När vi var på Gerda häromdagen fick vi in vinet i en käck vinkylare. Det var en liten genomskinlig plastkasse fylld med is. M var snabb och frågade om vi kunde köpa den. Visst, sa kyparen och kom med ett sprillans nytt exemplar för 50 kr.

Uteserveringen för dagen var på Blå Dörren vid Slussen. De har en söndagsmeny där alla varmrätter kostar 100 kr. Lunch där med Ettan och Svärdotter. De är hundvakter åt en nervös jycke. Noa blev väldigt besviken när han såg hunden. Han hade hört att det skulle vara en fågelhund.

– Men var är vingarna, undrade han.


Kommentarer
Postat av: Ninni

Den vinkylaren var fiffig! Har ni också haft fint väder idag...här regnar det...boring!

Kul med hunden, men ni kan kanske ge den Red Bull!?

2006-06-25 @ 17:53:37
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anonym

Nu går vi mot mörkret - vart (eller var om man så vill) vi går......
Blå dörren är helt okej ställe. Varit där!
På tal om far och son (relation), så förundras J1 när vi är ute (och det är inte ofta) i Stockholm, åker T-bana eller gör nåt annat, hur det kan komma sig att alla, eller i vart några, udda typer alltid ska prata med mig!
Jag tycker själv att jag är rätt så avvisande, men jag tycks ju inte inte vara säskilt aggressiv (även om man tror det av några inlägg) eller presumtiv kniv- eller annan vapenbärare!
England var ju fán inte bra heller, men slog Ecuador med uddamålet av ett, gjorde dom!
Acka ja - mot TV:n.

2006-06-25 @ 20:52:57
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frkt

Ha ha, tänkte inte på Red Bull.

Det finns alltid nån pessimist, så här års som säger: Nu är det bara sex månader till jul. Men om en månad är dagen bara sådär 15 minuter kortare än idag.

(Jag är också en idiotmagnet, men det finns närstående som säger att det beror på att jag tittar på idioterna)

2006-06-25 @ 21:03:06
Postat av: Annaa M

Det där paret, det skulle kunna vara ett bögpar jag känner! Sant.

2006-06-26 @ 19:12:27
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frkt

Alla har vi diverse udda bekantskaper, men de bägge var lite utöver det vanliga.

2006-06-26 @ 20:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0