Äggstra information

Nu vet jag hur ruttet ägg verkligen luktar. När jag gick i mellanstadiet var det några grabbar som hade med sig en stinkbomb, som de knäckte i klassrummet. Den luktade äggmök i kubik och så trodde jag att ruttet ägg luktade. Som sagt, nu vet jag bättre.

Min lilla ryggsäck, som jag använder till och från jobbet, hängde som vanligt på en köksstol. Senast jag använde den var i onsdags och i morse kom det väldigt konstiga utdunstningar från väskan. Jag stack näsan i den och hjärnan konstaterade ”gamla räkskal”. Men jag har aldrig haft vare sig nya eller gamla räkskal i ryggsäcken.

Det som vanligtvis får åka med till jobbet är det lilla kokta frukostägget. Det åker i egen kupé egentligen avsedd för cd-spelare. Av någon anledning, som jag inte kommer ihåg, åt jag aldrig onsdagens ägg. På hemvägen handlade jag mat som åkte ner i ryggsäcken. Det krossade ägget upptäcktes alltså inte förrän imorse och jag har svårt att beskriva i vilket stadium: Ankommet, surt eller ruttet.

Ryggsäcken inköptes i Barcelona för hela 6 € och jag slängde den i tvättmaskinen, helt i linje med mitt vanliga motto: ”Går det så går det”. Om väskan skulle bli förstörd spelade inte så stor roll. Sen gick vi ut. Efter någon timme drabbades jag av eftertankens kranka blekhet. ”Tänk om tvättmaskinen blir förstörd”. Det skulle inte vara lika lätt att smälta.

Nu hemkommen kan jag säga som Enid Blyton alltid avslutade sina böcker ”Slutet gott – allting gott”. Både tvättmaskin och ryggsäck höll och lukten är väck.


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Vad bra att lukten försvann!!! Vilken fin blogg du har!!

2006-11-26 @ 17:32:17
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Inga M

Ruttet ägg är verkligen hemskt. Här bekämpar vi död-råtta-lukt igen. Fast inte i mitt sovrum den här gången. Det är råttfritt i väggarna efter Silverlineapparatens ankomst. Jag försöker vädra o sätta ut ättika, det hjälper lite.

2006-11-26 @ 23:10:00
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Huh! Lukter är inte att leka med. Död råtta luktar antagligen illa. Det gör även död ekorre, som vi letade efter i en sommarstuga en gång.

2006-11-26 @ 23:14:50
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Pojken glömde två salamismörgåsar i matsäckslådan över sommaren. Det var den lådan. Korven hade liksom gått in i plasten.

När jag stod i mjölkaffär en gång i tiden ingick det i jobbet att söka ruttna ägg i stapeln med äggflak. De stod inte i kylen så det blev en del. Hur man sökte? Med näsan förstås.

2006-11-27 @ 16:51:46
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag kan livligt föreställa mig partikelvandringen från korv till plast. Ryyyser!

En gång, som 8-åring, glömde jag badkassen på spårvagnen. På dåtida SS:s avdelning för upphittat, låg allt och möglade till en enda grön sörja innan vi hämtade ut härligheten.

2006-11-27 @ 18:35:35
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: emma

Hej! Bu för rått lukt.. i vårat kök luktar det råtta under diskkon.. det har luktat flera år.. spelar ingen roll hur mkt man än städar så luktar det.. måste man riva bort hela köket för att om möljligt få bort lukten? eller kan det finnas en död råtta där? hoppas på svar! /emma

2007-08-26 @ 17:51:48
Postat av: frktjatlund

emma; Det kan vara något problem med vattenlåset, som gör att avloppsstanken passerar förbi och ut i skåpet.

2007-08-26 @ 19:51:06
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0