Kort om kort

Nu gjorde jag slag i saken. För varje månad, de senaste åren, har jag handlat mindre och mindre på Konsum. Nu besöker jag bara butiken av tidsnöd, eftersom den ligger närmast. Priserna är galet höga. Jag begriper inte att en affärskedja, som ägs av konsumenter, ska ligga på en prisnivå långt högre än rent vinstdrivande affärer.

Vår butik lanserar sig som Gröna Konsum och jag kan förstå att ekologiska och kravmärkta varor är dyrare, men varför ska övriga varor ligga på 10% högre pris än andra affärer.

Kan det vara den här listan från 2005 som sätter sina spår?

Coop avgångsvederlag topplista i antal miljoner
1. Svante Nilsson 25
2. Roland Svensson 22
3. Andreas Falkenmark 15,9
4. Erik Olsson 7,5 

Någonstans ifrån måste pengarna tas och det känns som det är ur min plånbok bl a som dryga 70 miljoner ska finansieras. Nej, nu ansökte jag om ett ICA-kort. Det är i alla fall på Aptiten, som större delen av hushållskassan spenderas nuförtiden.

En kompis, som jobbar på ett företag som gör marknadsundersökningar, berättade om en gallup de gjorde för privata matvaruhandlares räkning. Man hade den bestämda åsikten att Konsummedlemmar undvek de privata alternativen. Men resultatet visade sig vara precis tvärtom. Konsummedlemmar gick gärna till ICA, medan ICA-kunder skydde Konsum som pesten.

Precis så var det med mammas make. Han vägrade överhuvudtaget följa med henne in på Konsum och satt hellre kvar i bilen och väntade.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Ha en trevlig helg, med eller utan Konsum.

2006-11-04 @ 16:31:37
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: En liten tant

De höga priserna retar mig också, helt obegripligt. Tyvärr ligger det väl mycket i din teori som i förlängningen innebär ett utsugande av, istället för utvecklande av den kooperativa tanken. Det har blivit ännu en arena för rofferi.

2006-11-05 @ 17:37:36
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Anonym

jag tror jag förstår din känsla, man blir ju lite ledsen, när man ser hur makten (oavsett om det är den politiska, kooperativa eller näringslivets) tar för sig!
det är otillständigt - alla vet det, men ingen (med makt) bryr sig - eftersom det är "mina och dina" pengar som försnillas, inte deras egna!
själv kommer jag aldrig att köpa en försäkring i skandia - om jag kan slippa!

2006-11-05 @ 19:07:33
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Dessutom misstänker jag att det vi vet om bara är toppen av isberget.

2006-11-05 @ 19:40:07
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Coop har genomgått en sorglig utveckling, svårt att fatta varför det skulle behöva bli så!

Glädjande;
Samtliga ICA Kvantumbutiker i Sverige klarar miljömärkningen Svanens krav. Det innebär att ICA nu har 174 svanmärkta butiker.

2006-11-05 @ 23:48:57
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0