Språktråk

Systemutveckling medför en massa bieffekter. En sådan är att man får tillfälle att skapa nya begrepp. Eftersom jag är en av arbetsplatsens självutnämnda språkpoliser, försöker jag ligga steget före andra och kolla runt vad andra språkpoliser har att komma med.

Jag var just inne på Språknämndens hemsida där jag hittade några godbitar. Min chef ligger inte i teknikens framkant utan håller envist fast vid overheadbilder. Språknämnden gillar inte det. Där tycker man bättre om stordia eller transparang. Det gör inte jag.

Barnen har en kompis som jobbar på ett skivbolag och det har hänt att de blivit bjudna på releasepartyn. Nej, förlåt! Släppfester menar jag. Ingår klädnypa?

Funderar ni på att köpa ny tv? Välj då inte någon med HD-teknik. Nej, köp en med skarp-tv, det tycker nämnden funkar bättre.

Utanför Åhléns vid Skanstull pågår ombyggnadsarbeten. Imorse blockerades trottoaren av en massa jobbare och en stor maskin. Jag trodde att jag rundade en skylift, men nu vet jag bättre. Det var en hävare som fick mig att ta omvägar.

Sen kommer de med en massa bra förslag, också. Men då är det inte lika roligt.

Kommentarer
Postat av: petra

å huga -den där berättelsen med grannen var ju en riktig rysare! (Ibland önskar man kanske att man vore en liten aning mer anonym i sin blog...?)

2006-11-01 @ 17:23:21
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: systergullan

Att ha en släppfest låter för mig som ett gigantisk kiss-och-bajs-kalas fullt ... där man släpper sig hej vilt ... fullt med små pruttiga småbarn. Förlåt ... kunde inte låta bli att associera fritt!

2006-11-02 @ 21:31:23
URL: http://systergullan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0