Gammal och nyare byk

Det är lika bra att jag lägger korten på bordet: Jag har inte alltid betalat tv-licens. Det var några år under 70-talet, som vi hade det riktigt knapert. Så knapert att vi inte hade råd, helt enkelt. Med tv-apparat, alltså, och då tog vi oss friheten att avstå från tv-avgiften.

På den tiden fanns det både radio- och tv-licens. När färgtv-mottagare dök upp infördes en tredje variant. Det kostade mer att se Fem myror i färg än i svart-vitt. Så småningom bånkade man ihop allt till en enda licensavgift och då skaffade vi tv. Affären som sålde apparaten anmälde vårt innehav till Televerket. Inte visste jag att man kunde avanmäla innehav.

Förresten har jag en liten plump i protokollet från den tiden. Vi hade bostadsbidrag och jag bytte jobb. Inkomsten höjdes och jag var noga med att följa uppmaningen:
Anmäl alltid ändrad inkomst till Försäkringskassan, för din egen skull.
Man har väl sett Anslagstavlan.

Kommunen var lömsk nog att samköra sitt register med Försäkringskassans. Hoppsan! Ett brev med beslut om återbetalning av bostadsbidraget. De ville ha tillbaka hela klabbet från årets början. Men, sa jag, den nya inkomsten gällde inte förrän i oktober. Det är bara att överklaga till Länsrätten, men de avslår alltid, var beskedet från handläggaren.

Märkligt system, vad är det då för mening med överklagande? Hålla pappersvändare med jobb? Till slut nöjde sig kommunen i alla fall med återbetalning för tre månader.

Annars tror jag att mitt samvete är rent. Hushållsnära tjänster har jag hållit inom familjen. Maken har på eget initiativ skött fönsterputsning utan annan ersättning än beröm. Barnen har med åren kunnat vakta sig själva. Med lite blandat resultat, visserligen.

Trean har fått tillbaka körkortet. Polisen behöll det efter en fortkörning i somras. Förutom det fick han en bot. Eftersom Trean är den han är, betalades den alldeles för sent. Ärendet hade under tiden gått vidare till annan instans. Där upptäcktes ett formellt fel i själva bötfällandet och det gjorde att beloppet återbetalades.

Ibland kan det löna sig att vara slarvig. Hade han betalat i tid skulle felet aldrig ha upptäckts.

(Jag väntar fortfarande på samtal från Rosenbad)


Kommentarer
Postat av: petra

hej - bara en fråga; NÄR ska man trycka på F5 - alltså ska man först klicka fram arkivet eller ska man klicka på sitt inlägg tillsammans med kommentarerna?

2006-10-21 @ 10:19:56
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: petra

hej igen
jag prövade denna metod - men de kommentarer som inte syns kom ändå inte upp...konstigt...jag har också frågat på bloggsupporten som sa att han nu hade gjort en "tvingande publicering" av bloggen och hoppades det skulle hjälpa..men icke...om man ändå kunde förstå varför...
fast jag kan ju föralldel kopiera in de kommentarerna i en ny kommentar och publicera dem själv kom jag just på - snilleblixt!

2006-10-21 @ 11:56:38
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: Annaa M

Var lugn, hav tålamod, din tid kan komma.

Det där med F5. Jag går in på själva bloggen. Alltså den som "alla" kan se, inte mina egna sidor, och trycker bara F5 där. Jag har t o m prövat på andras bloggar när min kommentar inte kommit upp. Det har fungerat!

2006-10-21 @ 17:52:36
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: systergullan

Tjingeling! Oj, du också ... ja det är ju lika bra att jag också erkänner att jag under mitt vuxna liv ... sedan jag flyttade hemifrån vid 18 års åldern ... fram tills för "några" år sedan inte betalade TV-licensen. Men nu när vi flyttade in i den här lägenheten ... så blev vi "ComHem ComBo" kund och då kände vi oss lite för genomskinliga .. så numera är jag trogen avgiftsbetalare. Men det är konstigt ... det känns inte på något särskilt sätt när jag tittar på TV. Bilden har inte blivit klarare och det är fortfarande samma skräp ibland. Konstigt med det där ... men jag gör min rätt i alla fall!!! Intressant fenomen det där ...

2006-10-22 @ 23:43:27
URL: http://systergullan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0