Kärnverksamhet

Senaste halvåret har vi jobbat med ett projekt som gett mig och andra inblandade fjärilar i magen. Min uppfattning är att ledningen kört samma resonemang som Gunnar Sträng hade om slutförvaringen av kärnkraftsavfall. Han sa nått i stil med: ”Så duktiga tekniker, som vi har hittar de säkert på ett bra sätt. Dåliga tekniker vore de ju annars.”

Man har alltså bestämt sig för en lösning, utan att ha koll på hur det hela ska kunna genomföras. Vi som ska genomföra lösningen är de duktiga teknikerna, som länge famlat i mörkret. Om inte annat, så har jag känt mig väldigt dålig till mods. 

Senaste veckorna har jag upplevt det som vi hittat formen för hur vi ska gå till väga. Alla tester har hittills gått bra och under nästa vecka ska vi gå igenom förväntat och verkligt resultat. Vi kanske är ”duktiga tekniker” trots allt.

Ett annat jobbprojekt, som förhoppningsvis ska säkra framtiden, tog en annan vändning senaste vecka. Företaget bestämde sig för att köpa en helhetslösning från en utomstående leverantör. Vår egen utvecklingsavdelning kommer inte att involveras nämnvärt. 

Det är trist, men jag förstår beslutet. Vi är alldeles för sent ute för att uppfinna hjulet själva. Det hade varit kul annars.

Fler kolon

Senaste veckan har jag hittat två tidskrifter med kolon i namnet: att:ension & re:public. Sen erinrar jag mig även festivalen re:orient.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0