Virusvarning

På lördagskvällen passade vi Stella. Föräldrarna skulle bort på middag och flickan var hängig med plötsliga febertoppar.
– Ja e feber och har ont där. Ja måste ha Alvadån.


Hon hade feber, fick sin Alvedon och somnade på momangen.

Igår hämtade vi Treans barn på dagis, föräldrarna satt fast på annat håll. M är nog världens sämsta barnvakt. Han tog med sig barnen in på Konsum för att handla och jag gick hem och började med maten. När de kommer upp i lägenheten har Noa och My varsin låda med tre Kinderägg i famnen. M tror att jag ska bli glad när han förmanar med orden:
– Nu får ni bara ta ett Kinderägg före maten.


Tack för det! M själv älskar Kinderägg. Inte chokladen, den kan han lika gärna kasta, utan de små byggsatserna. Han har en jättekollektion med olika finurliga figurer på sin expedition. Jag vägrar befatta mig med hans olika samlingar.

Gissa om barnen åt maten? Högst pliktskyldigt en halv portion. My mådde nog inte så bra. Hon ville ligga och vila och somnade i soffan. Nu börjar jag känna mig förkyld och hängig. 

M och jag har olika uppfattningar om hur man ska hantera förkylningssymtom. Hans föräldrar var vegetarianer och hälsokostfantaster. Husapoteket bestod i stort sätt av fyra medikamenter:

Och i den listan är Molkosan Kung och Saltvatten Drottning. Gnäller jag det minsta över snuva, då börjar en lång föreläsning om hur nyttigt det är att spola näsan med saltvatten. Gör det ont i halsen, då åker molkosanflaskan fram. Då drabbas jag av ytterligare ett besvär, lukten av ostvasslan gör mig illamående.

Jag brukar ligga lågt med att beklaga mig över halsont eller snuva. Då är det bättre att göra som Stella och säga ”Ja e feber”. Men jag avstår från alla pulver och tar mig en kopp te i soffan.


Kommentarer
Postat av: systergullan

Här ska du få en liten ordination av systergullan. Vila, vila, vila. Drick mycket t ex te med honung. Att gurgla halsen med saltvatten låter mycket bra. Har du provat Esberitox från hälsokostbutik? Knapra i dig några sådan tabletter om dagen så ska du se att förkylningen sakta inte blir värre. Sen lite Kwai forte med vitlök. En eller annan Panodil kan du säkert få i dig om du har feber.
Det sista rådet är: "atthjo-prosit" endast i armbågen. Tvätta händerna ofta!! Krya på dig!

2006-10-24 @ 23:01:32
URL: http://systergullan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Nyinköpt nagelborste gnuggar för glatta livet.

2006-10-25 @ 01:30:59
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Christina

Saltvatten är bra för näsan, helt riktigt.

2006-10-25 @ 11:18:00
URL: http://bjorkhagas.blogspot.com/
Postat av: Anonym

själv är jag inne på två, kanske tre, möjligen motverkande terapier, för det första om man inte kan äta och dricka så mycket, då kokar man upp vatten och petar i lite salt, och honung, eller saft och salt, för vätskebalansens skull, te och honung funkar också, och så toppar man med en rejäl whisky utan rocks och vatten! hjälper alltid (eller inte)!

2006-10-25 @ 18:51:35
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Te - ja, whiskey - nja, salt - nej, honung - never.

Hellre cognac än whiskey för min del.

2006-10-25 @ 20:35:55
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Jakobnicoline

Keep the good works comming.

2010-04-26 @ 12:17:53
URL: http://jakobnicoline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0