Fröken Petimäter

En arbetskamrat berättade häromdagen följande episod hon var med om på tunnelbanan:

En pappa med barnvagn och son i femårsåldern kliver på tåget. Pojken vill absolut inte sitta i barnvagnen. Han kutar runt i tågvagnen och ägnar sig mest åt att snurra runt mittstången. Fler och fler kliver på ju närmre stan de kommer och pappan försöker ideligen med:
– Kom och sätt dig i vagnen.


När tåget är på väg in mot Slussen är pappan riktigt arg och ryter:
Kom hit omedelbart. Nu är vi snart vid Slussen och där det många som ska av och på.


Då stannar sonen upp och tittar på pappan och säger med hög röst:
– Om du ska låta så där arg så ska jag berätta för mamma att du kissade i handfatet i morse.


Av någon anledning klev pappa och son också av vid Slussen.

Gräsänklingar
Tvåan ringde igår eftermiddag och var lite sällskapssjuk. Svärsonen var på kurs utomlands och hon tänkte ta Stella med sig till gungorna vid Mariatorget. M och jag bestämde oss för att möta upp där. På vägen dit hade M sprungit på sin jobbarkompis, som också var solo. Hans fru var på kick off med jobbet.

Innan jag hunnit till gungparken, hade övriga redan tröttnat och tagit sig inomhus på Rivals Bistro. Den oskyldiga leken i parken byttes mot hummer och champagne. Jo, man har rätt att skämma bort sig när det är lönehelg och hummertider.

Jag berättade för övriga sällskapet om pappan, pojken och handfatet. Den spontana reaktionen var: 

– Men skicka in den till Tjuvlyssnat.
– Det kan jag inte.
– Varför inte då?
– Det är mot reglerna.
– Vadå, regler?
– Regel numero uno är att man ska ha hört konversationen själv.
– Äh, spelar roll. Folk vill bara läsa nått kul så att de får skratta.


Helt plötsligt var jag smått löjlig, som brydde mig om fåniga paragrafer. Att M skulle reagera på det viset förvånade mig inte. Han är mästare på att bättra på historier. Men jag vill i alla fall inte skicka in historien.
 
  1. Regelbrott. Jag har fått den återberättad.
  2. Det var inte igår det hände. De nya tunnelbanevagnarna har ingen mittstång.
  3. Någon annan som var med om händelsen i verkligheten, kanske redan skickat in den.
  4. Min jobbarkompis läser den på Tjuvlyssnat och begriper att jag snott hennes tjuvlyssning.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har länge vetat att jag är rätt så trög, givetvis Bo Kaspers - och inget annat.
av fyllhundar och barn får man höra sanningen!

2006-09-30 @ 11:33:07
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Josephine

ok. du blir först ut och du får av mig ämnet "Hästen" att göra precis vad du vill med! t.o.m. onsdag har du på dig, glöm inte att skicka pinnen vidare med nytt ämne när du är klar - turordningen hittar du hos mig!

2006-10-01 @ 00:03:31
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Theodormerethe

God bless you

2010-01-22 @ 12:26:08
URL: http://theodormerethe.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0