Genusperspektiv

Idag orkade jag läsa hela två artiklar löneskillnader mellan män och kvinnor. Ingen större nyhet att skillnaden består. Men jag tycker att Lena Mellin, Aftonbladet, kommer med ett underligt råd till kvinnor:

Typ: Välj ett yrke med jämn fördelning mellan könen. Då är möjligheten större att ha en jämlik lön. Med kollegerna, alltså.

Jag trodde att bästa rådet var att välja något högt betalt yrke. Kanhända att den manlige kollegan tjänar mer, men kvinnors genomsnittslön borde höjas på det sättet.

Det är tydligt att jag får omskola mig till lärare. Visserligen kommer åtskilliga tusenlappar försvinna från lönen per månad. Men vad gör det, enligt statistiken blir jag väldigt jämlik.


Kommentarer
Postat av: Anonym

byt kön - bästa tipset för högre lön!
nästan träffat - inte så illa!

2006-09-27 @ 19:16:42
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jojo, jag har sett Onassis, i varje fall hans båt.

Jag är rätt nöjd med både kön & lön, så jag passar.

2006-09-27 @ 20:34:59
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0