Håll andas!

I Sverige finns det oftast bara ett sätt som är rätt. Det är inte alltid samma sätt, men fler än ett rätt sätt finns det sällan. Det kanske är en grov generalisering, men jag törs påstå att det förhållningssättet är typiskt svenskt.

I dagens DN fanns en artikel om att ”andas-rätt-kurser” för blivande föräldrar åter är på modet. När våra två äldsta barn föddes under första halvan av 1970-talet då var det självklart att man skulle lära sig psykoprofylax. I alla fall i Stockholm. Annars var man en värdelös, oengagerad blivande förälder. 

Vi bodde i Dalarna på den tiden. Där vi bodde föddes det inte särskilt många barn per år och några kurser stod inte på mödravårdens schema. Jag lånade böcker på biblioteket och flåsade så gott det gick på hemmaplan. 

Barnen föddes på Mora lasarett där de regerande barnmorskorna var pensionsmässiga och drev ruljansen på samma sätt som de gjort de senaste 40 åren. Lustgas var enda som fanns att tillgå.

När det var dags för Trean bodde vi Stockholm. Äntligen skulle jag få gå på föräldrakurs. På första träffen fick vi alla presentera oss. Tredje barnet, sa jag och alla stirrade på oss, som om vi var värsta ufon. Det blev ingen mer kurs.

Väl inne på SÖS konstaterade jag att trenden vänt rejält. Det var inte naturlig förlossning som var rätta sättet längre. Nu var det bedövning upp till tänderna som gällde.

Ansvarig barnmorska frågade om jag var villig att låta en elev ta hand om mig. Det var jag. Jag ställer gärna upp om folk behöver en läxa. När jag förklarat för eleven att jag inte tänkte mig något annan krycka än lustgas, skruvade hon på sig och sa att då ville hon nog inte ta hand om mig. Mitt sätt som hade varit så inne tre år tidigare var inte längre rätt.

Efter mödravården tog barnavården vid. Samma sak där, en enda metodik gällde: Semper/Findus-lösningen. Jag minns en kvinna från Jugoslavien, som gick till motattack. När sköterska på BVC frågade om babyns matvanor, sa hon att hon börjat med gröt.


 -  GRÖT?? Hur kan du ge en femmånaders baby gröt? Det finns välling speciellt avpassad för den åldern.

-  Tänk att ni svenskar alltid tror att ert sätt är det rätta. Flertalet människor på den här jorden har aldrig ätit välling. I mitt hemland avvänjas alla barn med att man övergår till gröt.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Undrar varför det blivit så "etträttsätt-landet". Vi var ju också det land i Europa som var bäst på att följa och anpassa oss till EU-s lagar och förordningar; innan vi ens röstat om medlemskap!

Jodå, jag minns min gamla kompis B som flyttade til England och födde barn där i slutet av 70-talet. Inte en vällingflaska så långt ögat nådde och det gick alldeles utmärkt. Det var för resten hon som verkligen fick mig att få upp ögonen för det där etträttsätt. Varje sommar hon skulle åka hem var hon nyfiken på vilket mode som gällde, hur ALLA skulle se ut. I England såg folk ut hur som helst, men i Sverige var det ett mode i taget, en säsong i taget.

Jag födde naturligtvis på knä den säsongen det gällde, hösten 1990.

2006-09-26 @ 11:19:52
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Att du kunde hålla dig på rätt köl, med tanke på pärsen?

2006-09-26 @ 15:45:17
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Leifeline

Really great site man!!

2009-09-14 @ 12:03:18
URL: http://leifeline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0