Har du sett herr Kantarell?

Jag kan stolt meddela att kantarellerna lyser med sin närvaro! 

svamp3

Det blev grillafton i Afrika igår kväll. I stort sett molnfritt, varmt och stjärnklart. När man bor i en storstad är man inte bortskämd med att se särskilt många stjärnor, men i beckmörkret på en Mälarö vimlar det med himlakroppar.

Vi hade med oss två flaskor med Chablisviner som vi köpt i Bourgogne. Jo, jo, det smakade mumma med rökt ål på knäckemacka. 

Efter en sen frukost lördag morgon, packade vi ihop och började en långsam färd mot hemmet. Varje lämplig skogdunge krävde ett nedslag. Och det fanns svamp. Soppar, röksvamp och kantareller. M hittade ett jättefynd med guldgula svampar, som han gentilt delade med sig med.

Stella tyckte det var jättekul när vi alla samlades vid kantarellerna och sa Klara, färdiga, gå och började febrilt slita upp hattarna.

svamp2

Nu är allt rensat och förvällt och vi redan fram mot nästa helg. Får se om vi gör en tur norr om stan.


Kommentarer
Postat av: Anonym

kan ta reller, ser fint ut!...jag förstår inte varför särskrivning är så kul - det är sannoliktnågon genetisk defekt (eller miljöpåverkan) - som gör sig påmind!.....
tänder ska man dra ut - lösgaddar, löser alla problem, böcker behövs inte, när det finns kulturprogram i TV3...
jo tack - här är det ungefär som vanligt, tackar som frågar....

2006-09-02 @ 21:04:02
Postat av: Nina på Johangården

mmm... kantareller, mums!

2006-09-02 @ 21:28:57
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: gunsan

Frktjatlund... nu har jag ej varit här på ett tag... men alltid hittar man något kul när man så tittar in... Jag har tagit foto på årets enda STORA kantarell och den var STOR... men kamera och foto var viktigare än den godingen. Jag kollar dina och vet vad GOTT DET ÄÄÄÄRR...kan jag låna några?
LYCKA-TILL-MED-NÄSTA-SKÖRD-KRAM :)

2006-09-03 @ 00:07:36
URL: http://gobbe.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Så käckt ni haft det, bra! Tur att en annan inte får för sig att plocka svamp, det kunde få ödesdigra följder för mänskligheten.

2006-09-03 @ 09:34:06
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Pia

Gud vad det ser smaskigt ut. Jag själv har inget bra ställe med kantisar, tyvärr. Trattkantareller däremot finns massor lite överallt, men då får man plocka mängder.
Ha de gott denna regniga Skånedag

2006-09-03 @ 15:16:20
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Honken

Rökt ål på knäckemacka... :-/

2006-09-03 @ 18:02:56
URL: http://honkenponken.blogg.se/
Postat av: frkt

Katarellerna är redan uppätna, så jag har inget kvar att dela med mig med.

Rökt ål är inget att rynka på näsan åt. Inte Vilmas knäckebröd heller. Ännu mindre kombinationen.

2006-09-03 @ 20:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0