Jag - en kursledarkrossare

Förr i världen, när jag innehade en mer arbetsledande ställning, skickades jag på diverse kortare kurser. Det var olika typer av människor som skulle ge sin egen lilla version av samma, för tillfället gångbara PA-filosofi. Men flera hade en sak gemensam; de ville själv glänsa och helst i allra första början av kursen. Det var kanske deras sätt att sätta sig i respekt.

Ofta gick det till så här:
- Den här kursen ska handlar om gruppdynamik och det finns en personlighet, som under vissa omständigheter fyller en viktig funktion. Man brukar kalla den för syndabocken. Sen kommer frågan.
- Vet ni förresten vad begreppet syndabock kommer ifrån? Lång paus och kursledaren tittar uppfordrande på oss.

Jag vet ju var det kommer ifrån, så OK då jag får väl berätta. Men så fort jag börjat såg jag hur glimten slocknade i lärarens ögon. Aj, aj, där förlorade hon första ronden.

Vid ett annat tillfälle kom en inlindad fråga
- Ja, det här är ju en arbetskonferens. Man skulle egentligen kunna säga att arbetsledning handlar om att våga ta steget att fördela arbetsuppgifterna till sina medarbetare. Vet ni, förresten, vem man brukar säga var den som höll första arbetsledarkursen? En ledtråd är att den informella kursen hölls för sådär en 3500 år sedan.

Frågan kanske var avsedd som retorisk, men eftersom jag kände att det här var mitt gebit, kom jag med ett förslag. Den här kursledaren tappade inte helt koncepten utan kunde brodera ut händelse lite.

I ett helt annat sammanhang slängdes en fråga ut under en föreläsning. Den här läraren verkade ha som strategi att komma med ett problem, som åhörarna fick komma med vilda gissningar om lösningen. När publiken kommit med den ena vilda gissningen efter den andra var det dags för föreläsaren att lägga saker och ting till rätta.

 

Jag vet inte om mitt yttre antydde att här har vi en människa med noll koll, för när jag kom med rätt lösning som första svarskandidat, blev han uppenbart irriterad.

 

Så se upp därute kursledare, ställ inga frågor med avsikten att själva få visa er på styva linan; ni vet aldrig vilka ni har i auditoriet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

verkligen bra inlägg, flera av de sista, managemantkonsulter är vanligtvis bara skit, jag höll nästan på att få sparken nyligen, när jag i ett anfall av klarsyn till den senaste idioten (mellan skål och vägg) sa att hon (fast det hade lika gärna kunnat vara en man) var den sämsta konsult, helt i avsaknad av normal etik, som jag någonsin mött, utan någon som helst kunskap eller metod som vi behövde, bara dyr och dålig, det var talangslöst av mig, men det var det värt!
idioten gick till chefen och klagade på min bristande förståelse och engagemang, sen hade dårarna sammanträde
till och med det anrika IFL är inget att hänga i julgran, har gått en av deras managementkurser, och det var bara gammal skåpmat /tycker jag/ som är mig själv nog
tingeling

2007-04-24 @ 20:20:20
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag inser att jag är förskonade från det mesta i genren. Du kanske skulle starta ett upprop i stat och kommun typ "Krossa konsulter/kursledare".

Eller duu kanske själv skulle stuva om lite i inhämtat material och bli konsult.

2007-04-24 @ 20:48:42
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Ligger efter med läsandet...
Det värsta är ju när de säger sånt där - och har fel! Då ska man akta sig för att rätta för då får man inte bara kursledaren utan hela kursen emot sig. Jävla besserwisser där, mumlar dom, nä, dom mumlar förstås "jävla messerschmitt" för att de är övertygade att det är så det heter...

2007-04-27 @ 00:37:26
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

annaa; nu blir jag tvungen att komma med ett tillrättaläggande. De flesta som mumlar "messerschmitt" tror att de är roliga. Ingen har ju hört det förr.

2007-04-27 @ 15:23:09
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0