Moderna mysterier

Statistikstatistik

Varje gång jag ska logga in på blogg.se möts jag av
statistikuppgifter. Dag efter dag tillkommer
det 1024 nya bloggar. Siffran har varit densamma
hur länge som helst. Rullar det vidare i samma takt
så har samtliga svenskar en egen blogg inom 24 år.

 

Jag misstror siffran, 1024 är ett trevligt och jämnt tal
i den binära (10000000000) världen, så det luktar
bugg om värdet. Det ska bli intressant att se när talet ändras.

 

Dessutom har jag ifrågasatt min egen statistik, sen de la över bloggen på nya plattformen. Siffran för antalet sidvisningar har skjutit i höjden på ett sätt som inte verkar troligt. Men enligt bloggteamet räknas statistiken på samma sätt som tidigare. Där gratulerar man bara till det ökade intresset.

 

Något som kan ha ökat antalet sidvisningar är Twingly. Jag brukar då och då länka till någon artikel i dn, mest för att de som läser min blogg ska begripa vad jag yrar om. Sen blogginläggen dök upp i nätupplagan bredvid tidningsartiklarna, kan jag se en större aktivitet om jag länkat. Men det brukar dö snabbt. Jag ser framför mig hur andra som länkat till artikeln, går in på min blogg, slänger ett getöga och tänker båååring.

  twinglyex

Ordningsfråga

I regel visas högst tre blogglänkar bredvid artikeln. Bildexemplet
är från reportaget om Polarn och Pyret. Hur fastställer man vilka
länkar som ska synas? Det verkar inte vara fråga om sist eller
först in. Det kan inte heller vara fråga om bloggar, där man kan
förvänta stor trafik.

 

Det är jag som är "Ränderna ...". Av någon outgrundlig anledning
brukar jag ha "tur" i Twinglylotteriet och min länk får vara kvar på
artikelsidan. Jag är bara nyfiken på varför?

 


Traditioner

Några sådana odlar vi inte, så när M fick ingivelsen att vi skulle ta en dagskryssning till Åland imorgon, blev jag orolig. Gjorde vi inte det 1 maj förra året? Inga upprepningar, tack.

 

Visst åkte vi finlandsbåt förra våren, men där fick jag nytta av min egen blogg. Den turen gjorde vi under påskhelgen. Puh!


Kommentarer
Postat av: Birgeroliwia

Great work! It very impressive. Your web site is helpful. All the best!

2010-01-19 @ 09:27:04
URL: http://birgeroliwia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0