Vädervill

Jag är omgiven av språkmisshandlare. Av någon anledning är 99 % av dem män; många av dem är dessutom floskeltorskar. Idag väntade jag med spänning på när första floskeln om hur svårt det är att hålla koll på veckodagarna i tider av längre ledighet. Det tog knappt 20 minuter av min arbetsdag, så kom den, men denna gång var det en misshandlare i farten.
- Just det! Det är inte måndag. Tänk att långhelger gör en så veckovild.

Han såg ut som ett frågetecken, när jag hade honom att upprepa sig. Han trodde verkligen att man blir dagvild av mycket ledighet. Men egentligen kanske det är misshandlarna som är de kreativa i tillvaron; språkpoliser har inte några större lingvistiska visioner. M t ex hävdar fortfarande att vår förra tv hade wild screen.

Nästa självklara ämne är vädret. Alla vet att aprilvädret inte är att lita på, ändå är besvikelsen oundviklig. Alla hade sin egen lilla helvetesskildring över gårdagen. Jag envisas med tunna vårjackan trots den låga temperaturen, att backa till vinterkläder tar emot. 

Modern, som gärna ville komma med gamla visdomar, sa ? Aprilsnö ger fåragö?. I mitt barnahuvud betydde det att om det snöar i april blir det mycket för fåren att äta, så de kan gödsla ordentligt. Fåragö var detsamma som fårskit. Nu vet jag inte om jag har fått det hela om bakfoten. Enligt wikipedia verkar det mera vara så att det hänsyftar på att det blir mycket mat så fåren göds. 

Nej, jag gillar min sketna förklaring bättre.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jag har nog lutat åt Wikipedias förklaring. Men jag tycker din är lika bra.

2007-04-10 @ 23:51:35
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0