Kela med russin

Hjälp, nyss hamnade jag i 55+gänget. Det står inte på förrän jag sällar mig till de riktigt gamla, de som håller sig i spannet 57-85, de som enligt dn blir föremål för forskning. Då ser jag fram emot att bli uppringd av någon från ett gallupföretag, som ställer riktigt närgångna frågor.

 

- Hur ofta har du sex?

- Aldrig, skulle jag svara.

- Min enligt våra uppgifter är du gift. Har ni verkligen aldrig sex?

- Nej, vi har aldrig någonsin haft det.

- Men det står i underlaget att du har tre barn?

- Och?

 

Så där skulle jag hålla på och blåneka, av den enkla anledningen att jag avskyr formuleringen att ha sex. Det låter fel i mina öron. Man kan ha feber, polotröja, gröna köksluckor eller tjockt hår. Men sex, det har man inte. Vill man göra något i den stilen, så gör man det mer aktivt och ligger t ex med varandra.

 

Vilka är det egentligen som tror att äldre människor lägger sexlivet på is? Jag minns kompisarna som retades för att vi var fyra barn i familjen.

- Ha, ha, din mamma och pappa har gjort DET fyra gånger.

När jag beklagade mig hemma sa modern

- Vilka idioter! Deras mammor och pappor gör DET flera gånger i veckan, hoppas jag.

 

Varför gör man en sådan här undersökning? Är det människor, likt min barndoms retstickor, som någonstans i 30-35-årsåldern betvivlar äldres kapacitet och behov i den vägen? Egentligen tror jag att de blir lite illa berörda över fantasibilder med gamla, skrynkliga kroppar. Eller så tar det fortfarande emot att tänka sig föräldragenerationen i intimare situationer.


Kommentarer
Postat av: G

Underbar rubrik! :D
En annan förvånansvärt passiv handling i svenskan är att få barn. Är det sånt som vilseleder unga idag och får de att skaffa barn? Det låter ju som om det vore lika enkelt som att beställa en CD-skiva över nätet.

2007-08-30 @ 07:25:35
Postat av: Lena

50+
Jag kommer aldrig att bli det. ÄR jag 54 så är jag det, eller 58, 59! Ålder är nästan lika tabu som att erkänna att man har en sexrelation!
Jag minns från skolan, det var några klasskamrater som fick syskon - och fick stå där med skammen att föräldrarna "gjort det" !! Är det lika idag? Förmodligen - eftersom "de" ägnar sig åt undersökningar av folks sexliv....
Jag har åxå gjort det tre gånger.....
/L

2007-08-30 @ 09:32:58
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Annaa M

Tjatis; läste igår om 98-åringen som blivit föreslagen ett 55+-boende. Vårdplaneraren tyckte inte hon skulle till ett äldreboende för där var folk för senila. Den unga reportern reflekterade uppenbarligen inte över att bunta ihop 55-åringar och 98-åringar i samma kategori.
Jag tycker det är lustig hur språkbruket ändras. Jag är uppväxt med "ligga med" sen träffade jag en man som sa "älska" vilket jag tyckte var helknäppt, "jaha, vad gör du resten av tiden?". Sen blev knulla mera vedertaget och sen började man alltså ha sex. Nu har jag noterat att man ligger igen. Men mer passivt "jag fick ligga" istället för "jag låg med".
Och våldtäkt förekommer aldrig, framförallt inte när Stureplansprofiler är inblandade.

2007-08-30 @ 10:10:32
Postat av: Rutan

Jag läste också den artikeln; ska man skratta eller gråta? Skulle en 60-årig forskare skriva med samma storögda förvåning? I mitt chat-liv snubblar jag ibland över unga män som är "intresserade av äldre kvinnor". Sen visar det sig att det är 42-åringar de tänker på, inte 62- eller 72-åringar.
Gamlingar (55+ alltså) ska väl bara sitta i soffan och smeka varandras skrynkliga kinder sådär rart.

2007-08-30 @ 10:31:31
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

G; ja, att få barn låter som det var i jämnhöjd med att få spader.
lena; jag tror jag ska köra med 60- istället och jufsa på så länge och ofta som lusten finns.
annaa; nu är jag fördomsfull, men jag tror att det är lite skillnad på den sexuella aktiviteten hos en 57-åring jämfört med en 85-åring. Så är det ju med andra aktiviteter.
Det med "få ligga" tror jag kommer (som vanligt) från engelskans "get laid".
rutan; vad som är äldre är alltid relativt. Smekningarna ska helst göras med handes ovansidan. Inte alltför närgånget, tack!

2007-08-30 @ 14:27:03
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Häromdagen hade jag ju en tjej i min blogg som pratade om "äldre svenska designers". Jag kollade åldrarna på dem hon namngav; 32, 35 och 78. Det tror jag är rekordet. Hon stod dessutom på sig när jag påpekade det. De var alla för henne "äldre".

2007-08-30 @ 14:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0