Muntration

Min tandläkare gick med håven och ville ha beröm. Beröm en amputerad tandrot? Skulle aldrig falla mig in, speciellt inte som jag fick betala en massa tusenlappar för ingreppet. Men Gunnar, the Dentist, var nöjd med att tanden fortfarande satt kvar.

 

Nu fick jag ett sånt där Kostnadsförslag igen. Inga hål den här gången, men en gammal amalgamfyllning är sprucken och behöver ersättas.

- Nej, nej, ingen billig plastfyllning. Det kommer aldrig att hålla, utan det får bli porslin.

 

Jag är nöjd att det inte blev guld, men porslin är inte heller gratis. Det kommer att kosta 4.500 kr för en enda liten klutt i munnen. För ett par år sedan fick jag en hel Dinéservis i benporslin för den summan.

 

Varje gång jag besöker mottagningen brukar jag räkna hur många gånger mannen i vita rocken använder sitt favoritord. Han säger gott i var och varannan mening.

- Det var verkligen gott att se att din tand fungerar så bra. Allt är så gott, det är gott att det är fredag, gott att det inte regnar, jag mår så gott och det gör säkert han också.

 

Personligen är jag lite misstänksam mot män över 40 som färgar håret mörkt. Det gör min tandläkare. Det är inte snyggt och verkar både självupptaget och självmedvetet.


Kommentarer
Postat av: mammselen

Jag tycker inte att det är snyggt när damer över medelåldern (över 40-50 år?) färgar håret heller. Varken mörkt, rött eller andra konstiga onaturliga färger.
Tacka vet jag naturligt grått hår... på både män och kvinnor.

2007-08-31 @ 17:26:20
Postat av: frktjatlund

Nu har jag bara synpunkter på män och onaturligt mörka kulörer. Själv tar jag mig friheten att både henna, färga eller bleka håret. Så storsint är jag!

2007-08-31 @ 19:56:11
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Anonym

undersökningar är som dom är är, sex är nog en defintionsfråga, precis som trängelskatt,
en kompis sa f.ö. att han fått hemorojder, men det sa han nog bara för att stila - tror jag.
4.500 är väl inget att gnälla för/över, skit i sommarstugan och sanera gaddarna i stället och sälj puggen till mig - för underpris.

2007-08-31 @ 20:02:14
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: frktjatlund

latmasken; nu är han så glad & nöjder, för han har fått hemoröjder. Eller? Nej 4.500 är helt OK men i jämförelse med en hel servis... Puggen är redan såld till underpris, med en värdeminskning på 3.500/mån (snyft).

2007-08-31 @ 20:07:50
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag är så glad åt min iranske tandläkare, han diskuterar alltid möjligheter. De svenska tandläkare jag träffat på senare år ser alltid lika förvånade ut när man anför ekonomiska skäl till att inte fiska upp 20 000 ur fickan utan att fråga om det finns alternativ. Finns inget som kan få mig att känna mig så underklassig som svenska tandläkare med fina efternamn.

2007-09-01 @ 02:31:29
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: mammselen

JA, men så klart att alla får färga sitt hår precis som de vill. Jag talade bara om vad JAG tycker om färgat hår...
Smaken är ju som bekant delad, som baken...

2007-09-01 @ 17:30:42
Postat av: frktjatlund

annaa; min tandläkare har det simpla efternamnet Jönsson, men har trots det "vett" att ta betalt.
mammselen; samma här, folk får göra som de vill men män med färgat hår är avtändande. Tycket jag, om någon till äventyrs skulle bry sig.

2007-09-02 @ 18:20:08
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

En bekant till mig har färgat håret i en märklig gulaktig ton. Innan han gjorde det var det sällan någon som noterade varken hans lätt grånande hår eller det faktum att hans respektive är antal år yngre. Nu kommenteras det regelbundet. Kanske är det just ovanan. Många kvinnor har ju som jag färgat i några decennier, det skulle kännas konstigt att sluta bara för att man fått fler grå stänk. Det är ju knappast mer naturligt för någon som är 25 att färga än för en som är det dubbla eller mer...tycker jag. Fast min svärmor tyckte att det var anledning nog att försöka sätta sig emot förhållandet!

2007-09-02 @ 20:34:00
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0