Hushållsnära tjänster

Jag trodde att snuvan skulle snuva mig på en helg, men eftersom jag inte har feber så har den inte ställt till så stor skada. I sakta mak har jag kunnat lulla runt och fylla, starta och tömma tvättmaskin och diskmaskin, dra en repa med dammsugaren och plocka lite här och lite där.

Med andtäppa som ursäkt har jag dessutom kunnat ligga i soffan och ömsom läsa och ömsom titta på när andra jobbat. Så till exempel har vardagsrummets fondtapet kommit på plats. Vi har alltså utfört tjänster åt oss själva, så nära hushållet man kan komma.

 fondtapet

På 80-talet hände det att jag motvilligt utförde hushållsnära tjänster åt andra. Vi hade en städfirma som åtog sig kontorsstädningar. Ibland ville någon höjdare hos kunden ha städat hemma hos sig. Vi försökte i möjligaste mån undvika sådana uppdrag med argument, som att vi inte jobbade svart m m. Det konstiga var att när fakturan väl betalades drogs pengarna från samma konto som när ersättningen för kontorsstädningen erlades.

Fredagarna var fyllda med hemstädningar. Oftast var det ingen hemma, men vid ett tillfälle var en tioårig grabb hemma i en villa i Danderyd. Han satt på sitt rum och spelade tv-spel. Tv-apparaten var monterad på en arm högt upp mot taket och när jag frågade varför han var hemma, blev svaret:
– Jag har nackspärr.

Konstigt? Sen följde han efter mig och ställde frågor som: Är det kul att städa, och är det kul att städa hos andra, tills jag var färdig att strypa honom.

Vid ett annat tillfälle, i ett annat hem i Saltsjöbaden, fick vi uppfattningen att ingen var hemma. Jag och kollegan höll på att röja i föräldrarnas sovrum. På golvet låg ett par bättre begagnade underbrallor, som jag höll upp och sa:
– Det är sånt här som får mig att hata hemstädningar.

I samma ögonblick öppnas badrumsdörren och ut kliver byxornas ägare. Men hon gjorde som hon alltid gjort, behandlade oss som luft.

Nej, jag tror att det är nyttigt för alla friska människor att hålla rent i sin egen omgivning. Har man inte tid med det borde man göra omprioriteringar.

Nu tror jag att det är dags för att göra mig själv ännu en tjänst: Jag tänker färga det egna håret. Kan man komma närmre än så?


Kommentarer
Postat av: undrande

Skitsnygg tapet! var har du köpt den ?:)

2007-07-18 @ 21:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0