Boktok

Folk ljuger om så fåniga saker. Varför slå blå dunster i andra om vilka böcker man läst? Det skulle enbart vara pinsamt om någon kom med en kontrollfråga, som avslöjade att man bara bluffade. Dags för sanningens minut, alltså.


En liten brasklapp, vem har sammanställt den här listan? Blandningen är väldigt konstig.

 
  1. "Jack" av Ulf Lundell.
    Sure, han är ju i min ålder och en granne. Fast han var inte granne när jag läste boken.
  2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
    Alla gånger, flera gånger och hela serien.
  3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
    Visst! Vem kan glömma inledningen ” Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus …”
  4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
    Sure, baby.
  5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
    Självklart!
  6. ”Arn-böckerna av Jan Guillou.
    Ansedda böcker? Nix, ändå försökte jag. Jag pallar inte Guillous självgoda böcker. Och skulle det vara någon större impfaktor att orka?
  7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien.
    Första boken, ja. Men genren är inte min favorit.
  8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj. Vet inte.
    Jag påbörjat och fullföljt diverse ryska böcker, men kommer inte ihåg hur det är med den här.
  9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
    Nej.
  10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
    Nej, jag visste inte att den tillhörde litteraturen med stort L.
  11. "1984" av George Orwell.
    Flera gånger och det frivilligt.
  12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
    Tvärsäkert ja!. Jag hade en Dickensperiod i tonåren då jag läste varenda bok.
  13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
    Nej, för gammal.
  14. "Jane Eyre" av Emily Brontë.
    Nej, för ung. Och varför finns det med två alster av henne?
  15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
    Nej, är inte intresserad av ovetenskapliga spekulationer.
  16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.
    Flera gånger.
 Men var är alla Nobelpristagare? Den ende jag hittar är Harry Martinsson. Eller är jag blind?

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Det var en kulig lista.. Jo du man kan visst impa med det mesta. Jag tog mig friheten att knycka din lista så nu är det fritt fram att läsa vilken enorm kapacitet jag besitter inom den ädla konsten att läsa littearutur:)
Sen skulle jag försöka länka till din blogg.. Tror du jag lyckades, fattar inte varför ja inte är kapabel till det..
Ha det bäst frktjatlund:)

2007-01-29 @ 22:05:01
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Annaa M

Verkar inte precis vara en "skrytlista" utan mer "hänga med i det som gäller"-lista. Undrar som sagt vem som satt ihop den och vad kanonentusiaster som Eva Ström skulle säga. Rysa förmodligen!

2007-01-30 @ 13:44:06
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

Men lustigt nog skulle jag kunna kopiera dina svar nästan rakt av! Har dock inte varit granne med Lundell och jag hann bara några sidor in i Tolkien innan jag tröttnade. Men jag har läst både Svindlande höjder och Jane Eyre. För ung för resten?? Min Äldsta läste den senare för ett par år sedan.
Saknar Jane Austen men den som gjort listan kanske tror att Stolthet och fördom & Co bara är filmer, inte helt ovanligt bland mediapersonligheter.

2007-01-30 @ 13:50:23
Postat av: frktjatlund

Nej, ibland häpnar man över okunnigheten. Som t ex i bonusmaterial på dvd:n med Fyra nyanser av brunt håller Andres Lokko på att skratta bråck på sig över poletter. Han förstod uppenbarligen sig inte på hur verkligheten såg ut för 50 år sedan.

2007-01-30 @ 16:30:51
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Anonymous

Mer om Lundells konstnärskap hittar du på den länkade sajten.

2007-01-31 @ 15:41:00
URL: http://www.pafrifot.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0