ömsom skaldjur - ömsom slakteriavfall

När jag var liten var limpor portförbjudna i hemmet. Syrran gjorde någon trevare för att smuggla in en skogaholmare, men möttes resolut av pappas:
– I brist på bröd, äter man limpa. Och någon sån brist har ännu inte uppkommit i det här huset!

På mitt jobb är jag omgiven av manliga limpätare. Det besannades igår när en löpare skickades ut för skaffning. Första beställningen var just limpa. De har helt enkelt inte växt ur barnstadiet, för till limpan skulle det givetvis vara prickig korv. Jag är glad att de inte hämtade choklad ur automaten och doppade.

Hur äckligt är det inte att göra svampigt bröd ännu svampigare? Och sen se hur smöret simmar som feta gula öar på ytan? Limpätarna rynkar på näsan åt det mesta som jag gillar. Oliver, bläh; lamm, ylle; osv, osv.

Vår egen middag var värdigt en limpätare. Vi hade korv och senapsprovning. Ibland blir det hummer och ibland blir det snusk! 

Korv fanns kvar från helgens grillning och så spädde vi på med två sorter till. Senap nummer ett var vår egen, Slotts original. Tvåan, fransk Dijon, likaså. Nummer tre kom från några andra grillare och hade det beskrivande namnet Johnny´s.

Resultat
Vi enades om att Hemköps bratwurst var bäst. Självklart var den också fetast. Sen passade nog Slotts bäst till korven. Tuben med Johnny´s var av en söt-stark-slät variant, som inte tillhör mina favoriter.

Om det står någonting i bladet under närmaste veckan om att korvkonsumtionen ökat i landet, så vet ni varför.


Kommentarer
Postat av: Annela

Men korv är ju jättegott. Har du smakat Hultbergs senap från Druvan i Eslöv? Det är min favoritsenap? Den finns t.o.m. här i Göteborg. På flaskan står det: "Den riktiga korvsenapen" och finns mild och stark. Kanske ska jag skicka en prov?

2007-01-10 @ 00:07:50
URL: http://www.mysochpys.blogspot.com
Postat av: frktjatlund

Tack för tipset. Jag ska hålla korpgluggarna öppna.

2007-01-10 @ 15:54:46
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Åhh limpa som är så gott! Jag älskar verkligen Håwe-limpa med mycket smör på och lite kaviar utbrett på hela! Det också ostfrallor saknar jag verkligen som glutenallergiker!

Ni har alltså ägnat Er åt korv- och senapsprovning? Det kanske man kan göra lite mer av. Det kan ju få korvätandet att framstå som mer exklusivt, åtminstone när man berättar om det efteråt. Våra tyska vänner fnyser åt våra svenska "mjölkorvar", men jag gillar falukorv.

2007-01-10 @ 19:12:05
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0