Så här kan man också ha det!

books

Golvet är lackat och klart. Det blev så vackert, men vi håller på att omvärdera vad vi ska flytta tillbaka in i vardagsrummet. Ska vår jättefikus få vara med längre? Den är tre meter hög och tar upp 12 kubikmeter av utrymmet.

Ska vi inte passa på att kasta några hyllmeter böcker? När tittade vi senast i någon av uppslagsböckerna? Några hyllor upptas av Ikeakataloger. Vi har sparat en från varje år sedan 1971. Är det verkligen nödvändigt att ha dem kvar? Katalogerna från Stockholms Filmfestival? Det blir en svår nöt.

Nej, nu blir det nyordning. Billyhyllan, som vi köpte förra veckan, får återvända till Kungens Kurva. Den ligger fortfarande kvar i bilen. Vi kan banta ner på bokparken, så vi får bort lite existerande bokhyllor från väggarna.

Huset är så uppochnervänt att vi våldgästade Tvåan. Någon mat kan inte intas hos oss. Det värsta är att vi kommer att ha det problemet ett tag framöver i väntan på målning och tapetsering.

Jag mejlade länken med artikeln om att lära små barn läsa till Tvåan och fick svar tillbaka.

Stella, 3,5, kan tre bokstäver: S som i Stella, M som i My (kusinen) och R som i Rumpa. Mycket begåvat!

När vi kom dit för att äta hade Tvåan hunnit träna dottern på att känna igen ord så nu hittar hon sitt eget namn, Askungen, Ariel, Matilda och ordet prinsessa. Stressade jag modern?


Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag är inte avundsjuk på detta! Det skär i mitt hjärta varje gång jag måste slänga en bok. De är mina hjärtebarn. Men ibland måste man ju tyvärr och jag förstår att Du är framme vid den punkten nu. Lycka till med utrensningen.

2007-01-24 @ 23:31:05
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vi har diskuterat dubbla bokhyllerader omlott i vår källare men kommit på att vi har ett av Sveriges finaste bibliotek där vi kan låna de böcker som vi vill läsa. Maken brukar ta med sig en bok i taget och så lägger han dem på en ledig plats på pendeln. Sen observerar han vem som tar den och så är han nöjd.

frktjatlund du får börja åka t-bana till jobbet och lägga böckerna på sätena.

2007-01-24 @ 23:56:40
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: flasknosen

Röra är aldrig roligt men däremot gillar jag utrensningar. Slänga böcker klarar jag helt enkelt inte. Myrorna brukar få ta dem. Lycka till med rensandet!

2007-01-25 @ 13:08:46
URL: http://flasknosen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0