Vår kokbok

Det hände att mamma hamnade på sjukhus när vi var små. Det hette att hon hade ont i ryggen, men vi trodde inte på den orsaken. Inte hamnar en i övrigt frisk människa på sjukhus för ryggvärk. Nej, min teori var att det handlade om abort/missfall eller annat man inte berättade för barn.

På den tiden kunde man få hem en barnsamarit vid sådana tillfällen. Jag kommer speciellt ihåg en, Hjördis. Hennes första fråga var:
– Var finns kokboken?

Till hennes besvikelse sa vi att mamma inte använde någon kokbok. Hon var ju kalaskokerskans dotter och hade alla recept i huvudet. Hjördis avslöjade då sitt hemliga trick. När hon kom till en ny familj brukade hon alltid leta efter kladdiga sidor i kokboken. Då kunde hon snabbt identifiera vilka maträtter som var populära.

Hjördis nästa fråga var:
– Gillar ni kåldolmar? Visst gjorde vi det. Och hon fixade fram kåldolmar till middag. Men inte alls sådana som mamma brukade göra. Det var ris i Hjördis variant. Inte nog med det, hon hade använt den rissorten som mamma kokade hundmat av. Stackars Hjördis, här hade hon ansträngt sig och nu hade hon fyra barn vid matbordet som vägrade äta. Men hunden var hungrig.

Varför kom jag på det här? Jo, jag tog fram min egen (Vår) kokbok. Det blir lammpaté till middag. Mitt eget riktigt kladdiga uppslag. Jag kommer t o m ihåg vilken sida (252) receptet står på. Andra favoritsidor är de med lammstek, gravlaxsås, sauce verte, kronärtskockor och frozen cheesecake. 

Förra kokboken ramlade upp på gravad lax. Jag var släktens egen lilla laxgravare. När det var dags för sammanstrålningar räknade alla med att jag stod för gravlax och sås. Nu köper jag färdiggravat, eftersom vi sällan träffas längre.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag fick Bonniers kokbok i början av 70-talet. Den har de senaste tjugo åren funnits i min ena sons familj. De tyckte den var gammaldags och nu pryder den sin plats i mitt kök igen. De kladdigaste sidorna är där det finns bullar och kycklinggryta.

2007-01-20 @ 17:32:13
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Oj oj oj... Lammpaté till middag.
Jag gillar verkligen att laga mat, särskilt nya lite spännande rätter. Men det här receptet lät lite utmanande.
Undrar lite ändå över dina dolda kocktalanger..
FrkTjatlund = Cordon bleu
Ha en riktigt skön helg.

2007-01-20 @ 20:51:31
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag har också en gammal Bonniers kokbok. Men jag använder den väldigt sällan, för bilderna på maten ser inte särskilt aptitliga ut.

Min kokkonst är inte särskilt avancerad. Patén är busenkel att göra och jag håller mig till beprövade recept, för säkerthets skull.

2007-01-21 @ 09:54:08
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Tänk att det fanns barnsamariter när mammor försvann tillfälligt så där. Jag minns det. Männen räknades inte riktigt med. Så märkligt det var och ändå inte så länge sedan kan man tycka (om man är så gammals om jag förstås)

2007-01-22 @ 23:20:45
Postat av: Fish Games

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2010-01-14 @ 10:44:51
URL: http://fish-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0