Känns han igen?

På tåget mellan Rom och Milano sitter ett sällskap på fyra personer i en kupé. In kommer en äldre man och bänkar sig på en av de lediga platserna. Det är varmt i tåget och efter en stund börjar den äldre mannen prata rakt ut.


- Fy vad varmt det är och jag som är så törstig. Några minuter senare.

- Egentligen har jag varit törstig ända sen jag gick hemifrån imorse. Paus ett tag igen.

- Det finns inget som skulle kunna gå upp mot lite vatten. Det skulle möjligen vara te, om det inte vore så varmt.

- Brukar det inte komma en drickavagn på den här linjen.

 

Så där höll han på tills en i sällskapet halade upp en vattenflaska ur väskan.

- Här, ta och drick, sa han och tänkte att nu skulle väl gubben lugna ner sig.

 

Mannen drack och tackade för vänligheten. Det dröjde några minuter och så öppnade han munnen igen.


- Tänk att jag var så törstig.

- Det är inte ofta jag glömmer att dricka.

- Förresten tror jag aldrig att jag varit så törstig.

- Egentligen borde man alltid ha vatten med sig.

- Nog är det konstig att  ...


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Nä lustigt nog inte... men jag kanske har åkt för lite tåg Europa. I Sverige har jag åkt desto mer och det har aldrig, definitivt aldrig, hänt mig något liknande!

2007-07-24 @ 19:25:20
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tror jag det. I Sverige talar man inte med medresenärer.

2007-07-24 @ 22:02:40
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Åkte mellan Wien och Prag en gång för många år sedan, Mannen och jag. Tre italienare i kupén. Två satt och gjorde sig roliga över alla korkade pizzanamn de hade stött på runt om i välrden, rabblade menyer helt enkelt. Den tredje, en äldre man, såg väl hur snålvattnet rann på oss så han lät oss dela sin delikata italienska matsäck... Sådant händer som sagt icke i Sverige. Här är man tyst!

2007-07-25 @ 14:42:58
Postat av: Veiblog

Brilliant site. Cheers.

2010-09-30 @ 07:27:01
URL: http://www.veiblog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0