Livad lördag

På fredag ska man städa, det vet varenda tant. Nej, inte den här. Fredag gör jag ingenting annat än att jobba minsta möjliga tid, drar 15:45 för en dejt med M på stan för att handla vi mat och dryck som vi intar delar av hemmavid. Sen minns jag inget mer. Jo, det gör jag. Några telefonsamtal och att molntäcket försvann under kvällen.

Det blir på lördagar som den här tanten städar, diskar och tvättar. Jag har rastat alla mina maskiner. Försten ut var espressomaskinen, utan kaffe stannar Sverige. Två dubbla capuccini och jag drar igång som värsta Duracellkaninen.

Fröken Cederstrand gav alltid tumregler i Hemkunskapen och jag är en enkel människa som gillar tumregler. Livet blir lättare på det viset, man slipper en massa beslutsångest. En av hennes käpphästar var: Lakansbyte var fjortonde dag. Idag inföll den fjortonde. På med tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Fram med dammsugaren för att kratta lite i gångarna.

Kommentarer
Postat av: systergullan

Ack ja, de härliga hemkunskaplärarinnorna.
Fick du också lära dig att diska undan medans maten står och puttrar ... och polera diskbänken vacker och fin?
Vad vore ens hem om inte dessa damer! *s*

2007-06-02 @ 23:41:38
URL: http://systergullan.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag har en kompis som var så där redan i tonåren. Gav tumregler hur det skulle vara. Jag lyssande aldrig, det blev mycket dåligt när vi bodde ihop några månader. När hon med familj skulle låna min lägenhet i några dagar när vi var över 30 hade hon t o m med sig decilitermått. Hon trodde inte jag ägde något sånt. Yrke? Hemkunskapslärare, förstås.

2007-06-03 @ 02:09:43
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Man kan undra om det görs personlighetstester på blivande hemkunskapslärare, om de fortfarande finns. Minsta tecken kreativitet eller bohemisk livsinställning måste vara klart diskvalificerande.

2007-06-03 @ 11:32:30
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

De finns, de är sig lika. De kämpar hårt med sin yrkesstatus genom att sätta stenhård betygspress på eleverna. Två av mina barn som gått på samma högstadieskola är helt överens om att det där krävdes avsevärt mycket mer för att nå upp till MVG i hemkunskap än i matte. Äldsta kämpade med extrauppgifter i form av provmiddag, helgmeny etc etc men fick ändå bara VG. Motiv; hon åt själv för lite och hade därmed en felaktig uppfattning om människors näringsbehov! Sanningen är ju att Äldsta är en sån där minst två lagade måltider om dagen plus rikligt med glass och choklad-människa. Men hk-fröken, hon visste hon!

2007-06-03 @ 14:20:09
Postat av: unga fröken cederstrand

är det möjligen hushållslärarinna judit cederstrand som avses? Om så, skulle bli hon stolt att höra att någon av hennes gamla elever tvättar lakan i enlighet med reglementet.

2007-09-28 @ 11:57:00
Postat av: frktjatlund

Jupp, jag tror hon hette så. Skolan hette Fruängsskolan, det minns jag i alla fall med säkerhet.

2007-09-28 @ 12:34:16
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0