Lyxfällan

Det har hänt att jag hamnat på TV3:s program som skildrar människor som konsumerat betydligt mer än de borde. Jag fattar mig inte på vuxna människor som inte klarar att rätta munnen efter matsäcken. De flesta verkar dessutom ha en väldigt stor matsäck.

 

I ett avsnitt tvingades familjen sälja en båt de absolut inte hade råd med och mamman satt och grät stora krokodiltårar över eländet. Gråta över materiella saker? Ännu mer befängt blev det i nästa scen när familjen konstaterade att

- Det gör egentligen inte så mycket. Nu får vi mer tid för den andra båten.

 

Förra avsnittet var det en mamma med svindyra lån, pengar som hon använt för att köpa nya kläder till familjen. Inte för att det behövdes utan för att hon inte hann/orkade tvätt.

 

Min egen fälla

Min Styvpappa skulle rotera i sin grav om han visste om att jag satt avbetalningar i system. Han var av den gamla skolan och tyckte att man skulle spara först och köpa sen. Det gör inte jag; jag köper först och betalar sen.

 

Lösningen heter räntefria lån. Bankerna är frikostiga med det. Senaste greppet är både räntefria och betalningsfria lån under ett halvår. Tanken är att man bekymmerslöst ska ta lånet och på köpet får man ett kreditkort med högre limit än det man för tillfället vill köpa.

 

Min nya cykel är köpt med lånade stålingar från GE Capital. Kreditkortet jag fick medger ytterligare köp på 5000 kr. Räntan är i nivå med telefonlånen.

 

Nu har jag lekt leken Snuva banken på vinsten och klippt kortet i två delar. Sen är planen att jag kommer betala av cykeln under det betalningsfria halvåret. På så sätt blir lånet räntefritt.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Köpte en dataskärm på Onoff. Ville jag ha ett kort? Jaa, om man tack vare det fick rabatter och förmåner. Jadå. Skrev på papper. När jag kom till kassan ville dom inte ha betalt. Jag skulle få faktura hem, tack vare kortet. När detsamma kom med posten ett par veckor senare insåg jag att jag fått en extra kredit på 600 spänn samt ett presentkort med väldigt kort hållbarhetstid. Härligt! När fakturan snart kommer innehåller den förstås avbetalningsmöjligheter. Kollade på väskor senare samma dag. Det finns i år många av en sort som är nåt mitt emellan plånböcker och väskor och som gärna ska bäras i en tygväska. Massor av plats för kort! Undrar om jag kommer att få erbjudande om rabatt på en sån från on off eller så!

2007-06-14 @ 11:50:22
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Visst är det underbart med konsumtion, bara man håller kortföretaget kort.

2007-06-14 @ 15:43:03
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: F

Visst är det hemskt. Jag har bekanta som har skuldsatt sig hårt, och när det blir för pressat belånar de sitt hus mer ("sätter om bolånen") och kort därefter börjar de med nya krediter av alla slag. Och när det blir ohållbart belånar de sitt hus....Jag blir orolig att det ska sluta med en katastrof.

2007-06-14 @ 19:12:45
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Det där med att sätta om bolånen är säkert frestande. Ibland är jag tacksam för att jag är så egendomslös så jag inte kan inledas i några frestelser.

2007-06-15 @ 09:46:05
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0