Rambling on

Nu lovar jag att bära Tack DN!-märket minst en vecka. Dagens Insida gav mig den ultimata ursäkten för att fortsätta vara precis så störande oplanerad, som jag är. Jag är helt enkelt alldeles för intelligent och logisk för att kunna tänka på framtiden. Det är nuet som är här där jag är. Framtiden finns ju knappt.

 

Min bekvämlighet hindrar mig ändå från att bli plattsättare. En dag på knä gör ont i mig bara jag tänker på det och tristare jobb har jag svårt att föreställa mig. Det skulle möjligen vara min gamla käpphäst, spärrvakt i tunnelbanan.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Om man ska se det här med hög intelligens (vad det nu är?) som en egenskap så kanske det inte är så lätt heller och man kan behöva en egen förening. I skolan kan det ju vara problematiskt att ha inlärningssvårigheter och det kan leda till utanförskap och vantrivsel. Men jag har som lärare ibland funderat på om inte också motsatsen; hög intelligens kan leda till utanförskap och vantrivsel. Har väntat länge på att det ska segla upp några undersökningar i ämnet men har hittills inte lyckats få span på några.
Man kanske ska vara tacksam att slippa höra till någon av ytterligheterna, jag brukar klara av att stöka till det runt mig ändå och att bli plattsättare låter inte frestande.

2007-06-14 @ 08:00:10
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Precis, det underlättar oftast att vara lite vanlig. Även om jag skulle önska att jag hade något område där jag kunde vara lite genialisk.

2007-06-14 @ 09:56:40
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Jojjo

Naturligtvis kan hög intelligens vara ett handikapp i dagens skola. På www.mensa.se finns texter om begåvade barn i skolan och länkar till undersökningar i ämnet.

2007-06-19 @ 23:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0