Avtändande

Hur kan Popova börja analysera avbloggning för att en handfull kända personer börjat blogga och för att sen sluta? Var det någon som trodde att folk som i vanliga fall erhåller ersättning för sitt skrivande skulle hålla till godo med att prestera gratisläsning under någon längre tid?

 

Jag tror att papperstidningarna skickade ut sina journalister i bloggvärlden för att de kände sig hotade av det nya mediet och ville få någon slags kontroll över det som publiceras på nätet. Varför skulle man annars starta egna portaler?

 

Eftersom medias slit- och slänginställning till fenomen börjar slå till mot bloggandet, så hoppar tidningarnas egna bloggare av, en efter en. Kärleksaffären är över och ingen vill vara kvar därute när kistan spikas igen.

Men innan journalisterna avrättar gratisskrivandet borde de betänka att medierna föder varandra. Precis som tv-program skapar kvällstidningarnas rubriker, ökar blogginlägg med kommentarer till tidningartiklar också intresset för dem.

 

Ofta framför man uppfattningen att det är få som läser bloggar, bara 10 % av befolkningen och så gott som uteslutande är det personer som själva bloggar. Om det är sant, så hur kan det vara dags för avbloggning? Det kan ju knappt startat.

 

Sen kan jag bara dra slutsatsen att mina egna inlägg är oprovocerande och menlösa. Och/eller att mina läsare är trevliga och väluppfostrade människor. På halvannat år har jag inte utsatts för någon enda liten hatattack eller ens fått en elak kommentar. Bara några tillrättalägganden när jag varit ute och cyklat. Något jag bara är tacksam för.

 

Men så är jag inte heller någon utmanande kändis utan fortsätter med mitt grafomana beteende ett tag till. Trots att jag, tills idag, inte visste om att det väckts upp i mig.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ja jag blir som bekant också så trött på det där tjatet om avbloggningen. Häromveckan var det ju Johan Hilton&Co som ägnade en hel kväll i P3 åt fenomenet utan att nämna vad de egentligen menade, utom några journalister då. Jag tycker det var synd att Hilton själv slutade blogga, han var en av de få jag lyckades provocera ibland och få en lite uppfriskande debatt med på bloggen!

2007-05-31 @ 00:43:45
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: David

De nämner "avbloggning" eftersom de starkaste profilerna inom bloggvärlden börjar sluta eller funderar på att sluta. Skjuter man representaterna så får det konsekvenser för helhetsbilden.
Dessutom så hade Linda Skugge en väldigt bestämd och arrogant uppfattning om ganska många personer och hittade ibland rentav på saker. Kör man ner sina åsikter i folks halsar så är det märkligt om man sen själv blir förvånad att folk inte ser en som messias.

2007-06-01 @ 04:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0