Hjärningsmannaprofil

Nu bekräftade vetenskapen ännu en gång att jag är en medelmåtta. Svd:s artikel om hjärnan nämner att folk i genomsnitt har åtta öppna fönster på dator. En, två, .... åtta. På pricken antalet flärpar på aktivitetsfältet.

 
akt2


Och visst blir jag ideligen avbruten i jobbet, men jag har inte problem med det. Min hjärna kräver tillfälliga avbrott, om inte utomstående pockar på uppmärksamhet så avbryter jag mig själv. Jag nalkas arbetsuppgifterna på samma sätt som ett korsord. Kör jag fast eller ledsnar, gör jag något annat ett tag. När jag återvänder, ser jag plötsligt nya lösningar.

 

Jag har en egen hjärnteori i linje med forskningsresultaten. Man fixar bara att hålla 12 saker i arbetsminnet. När den 13:de prylen behöver läggas lager, inträder first-in-first-out-pricipen och man förlorar den information som ligger längst bort. Så känns det för mig, jag "tappar" saker hela tiden.

 

Men en sak är säker, min hjärna funkar i regel inte bättre i stressituationer. Idag skulle jag demonstrera en ny maskin för några mindre välvilligt inställda, så det var viktigt att de skulle få ett positivt intryck. Självklart slog demodjävulen till och ändå hade jag provkört eländet några timmar tidigare.

 

Jag kunde för mitt liv inte se vad som orsakade problemet, men fick igång apparaten lite haltande. Efteråt, på egen hand, tog det mig två sekunder att se felet.

 

En jobbannons med formuleringen: Du ska vara stresstålig i pressade situationer är inget för mig.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Räkna upp de sju dvärgarna utan att tjuvtitta. På tal om att hålla tolv saker in hjärnan samtidigt.

2007-05-08 @ 21:24:13
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Testa med att räkna upp de sju dvärgarna utan att tjuvtitta! På tal om att hålla tolv saker i hjärnan samtidigt.

2007-05-08 @ 21:26:25
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Men se! det blev två saker samtidigt för mig.

2007-05-08 @ 21:26:49
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: frktjatlund

kloker, toker, prosit, glader, trötter. Han som är argsint och en till.

Nej, jag är inget vidare på småfolk.

2007-05-09 @ 08:42:36
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Du menar Butter och Blyger. Jag vill minnas att detta var ett test om hur mycket man kan ha i minnet samtidigt och jag tror att det handlade om mellan fem och sju saker. Tolv saker verkar mycket men man kanske har tänjt på gränserna nu. Jag testade maken på dvärgarna men han var inte på humör så han gissade på Pigge och Gnidde och deras fem kusiner.

2007-05-09 @ 17:03:16
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0