I en och annan del av stan

Helgen har tillbringats i den verkliga världen. Tvåan tyckte inte att det var nödvändigt att jag gjorde biftéki på 3 kg färs. Det hade hon helt rätt i. Jag stekte bullar på 2 kg och det räckte och blev över.

För er som inte är mindre bemedlade innerstadsboende kan jag berätta att alla i Stockholm bor inte i eleganta våningar, som de avbildas i Sköna hem, med köksö, jacuzzi och terrass. Det stora flertalet, som jag känner, får hålla tillgodo med hyresrätter byggda för arbetarfamiljer i slutet av 1800-talet, oftast på ett rum och kök. Badrummet saknades i originalversionen och är inklämt i ett gammalt garderobsutrymme.

För oss som är hyresgäster med små lägenheter och inte har terrass, eller tomt får ta till andra lösningar om vi ska träffas i större sällskap. Det finns hyresvärdar som tillhandahåller lokaler där vi kan partaja och ett par i vår bekantskapskrets har tillgång till den ultimata varianten. Sånt är hårdvaluta i mina kretsar.

Högst upp på taket till ett sexvåningshus ligger en festvåning, som ett pent house. En stor takterrass omger lokalen, och man ser ut över Fatbursparken och Bofills båge. Där hade vi tillsammans med 20 andra grekisk afton i lördags kväll.

Allt blev lyckat, sånär på att jag inte hade läst instruktionerna ordentligt. Vi skulle ta med oss egen dryck. Det missade jag totalt, men några givmilda förbarmade sig över oss ofrivilligt torrlagda.

M är fortfarande besatt av stegtävlingen och idag var vi bjudna till Svåger och Svägerskan i Täby. Hej och hå ut och gå, trots regnskurar. Det tog nästan 4 timmar och M blev oerhört besviken över att resultatet blev mindre än 26000 steg. Nu kommer sisufinnen Eesa gå om.

M:s yngsta syskonbarn har flyttat hem igen och det högg i hjärtat att se honom. Han äter starka psykofarmaka och hela hans uppenbarelse andas mentalpatient. Han åt, gick och la sig i rummet, gick ut på balkongen och tog några bloss, åt lite till, rökte några bloss, la sig i rummet, tog några bloss på balkongen osv.

Svägerskan är nog den mest positiva människan jag känner och det har familjen verkligen nytta av.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Tur att dom inte förbarmade sig så till den milda grad att Du drattade ner från taket. För det måste ju vara en risk när man partar uppe i höjden.

Låter som en trevlig fest och ett trevligt festställe. Alla som känner mig och min höjdrädsla måste fnissa nu när jag skriver så här, men det funkar bara jag slipper se ner.

Stadsvåningar kan var kul. Vi har goda vänner på Olivedalsgatan i Göteborg. I deras våning fanns före renoveringen en liten spiraltrappa från köket direkt ner på gården. Den förväntades pigan ta med pottor o sånt. Då fick hon inte gå den vanliga trappan ner.

2007-05-14 @ 00:59:40
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: systergullan

Angående att räkna steg .. hälsa M att man kan ändra steglängden. Minska den så blir det "fler" steg ... eller hur var det nu ??? :o)
Här där vi bor i centrala Malmö har vi tillgång till en bastu och pingisrum *fniss* Jätte kul *stön*

2007-05-14 @ 12:25:15
URL: http://systergullan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0