Nu ska jag bli digitalare än 1100-människor

Jag är en hängiven läsare av morgontidningen. Det känns så lyxigt att sitta vid köksbordet och bläddra i mångpapperet. Jag trodde att jag inte bara prasslade på utan läste en massa också. Konstigt nog har jag lyckats bläddra förbi krönikören Bengt Ohlsson och lämnat hans alster olästa. Trots att mycket handlar om Södermalm.

 

Jag kollade igenom lista med krönikor; inte en enda rad har väckt mitt intresse. Och inte blev jag mer intresserad av hans nedlåtande inställning till nätet i största allmänhet och bloggare i synnerhet. Tror han att han är den ende som har omdöme och kan värdera information?

 

Men inte slutar Boliden bryta i sina gruvor bara för att det mesta man får fram är värdelöst? Den som söker kan finna guldkorn på oväntade ställen, även i den digitalt publicerade världen. Men jag kanske inte är tillräckligt sofistikerad eller så har jag lågt ställda krav.


Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag läste drapan som Du länkade till. Den illustrerar egentligen inte det han tror, alltså att nätet och bloggarna är dåliga. Det illustrerar hans egen oförmåga till selektivitet och det stora behovet av förmåga till just selektivitet när man ger sig in på nätet och i bloggarna. Det gäller ju att välja ut det som behövs och är intressant, inte bara ge sig in o låta sig överfallas av dåliga slasknyheter och knasbloggar.
För den som vet med sig att den egna förmågan att medvetet välja ut läsobjekt är låg så är det nog bättre att göra som han säger; hålla sig till pappersprodukter. Där finns ju redan begränsningen.

2007-05-26 @ 09:54:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Tvåan skulle skriva en skoluppsats om Karl XII och letade febrilt eftermaterial på nätet. Wow, en jätteintressant artikel med en massa information, verkade det som tills hon kom till slutet och där kom det fram att artikelförfattaren menade sig vara Kalle Dussin själv.
Det är bara att inse att man måste sovra.

2007-05-26 @ 10:24:12
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0