Ögonblicksbilder

schemaProjektarbete är en märklig sak. Skisser och målbilder är viktigare än verkligheten. Idag fick vi se B-projektets tidplan, som var hopsnickrad av projektledningen. Uppgiften var att säga att den ser väl OK ut, eller något i den stilen.


Konstigt nog har vi inte riktigt klart för oss vad det är vi egentligen ska utföra. Under juni månad ska man ta de besluten. Det kallar jag att göra saker i rätt ordning.


Idag bjöd en kvinna på fikabröd för att hon går i pension. Inte utan att jag började drömma om att göra gemensam sak med henne. Eller så ska jag anta attityden "Jag gör ingenting utan en detaljerad spec". Men det går säkert över, det brukar göra det.


Annars hörde jag en bra metafor:

Mina vänner är som ett par telefonnummer. Somliga beter sig som de vore  112. De låter mig prata, ställer då och då några klarläggande frågor och har inställningen att de vill vara till hjälp. I andra änden av skalan har jag de som är som 90510. Allt de säger är alltigenom sant, korrekt, rätt och riktigt. Men något samtal är det aldrig fråga om, de bara maler på om sitt.


Kommentarer
Postat av: Slim

ååå vad trött jag blev när jag läste ordet projektarbete=)

2007-05-31 @ 21:42:35
URL: http://superslimline.blogg.se
Postat av: Inga M

Det låter som skolutveckling. Den sker också till minst 90 procent bara på papper. Märkligt med alla planer som presenteras på alla nivåer och sedan händer liksom inget i praktiken. Ibland kommer planen i efterhand märker jag, för den skulle med rätta ha varit gjord för ett år sedan. Så vi hittar på i efterhand att vi skulle ha gjort något.
Och sedan har inget egentligen gjorts så vi får hitta på det också. Inte underligt att vår arbetstid aldrig vill räcka till när vi sysslar med så mycket fabulerande.
Fast jag måste erkänna att jag kan bli fascinerad av själva modellritningarna på papper och fastna i tankar om hur den tänkt som gjort den grafiska framställningen. Varför har han (oftast en han faktiskt) valt att illustrera med just de pilarna och de cirklarna? Och hur kunde man gjort istället.

2007-06-02 @ 08:38:51
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Ännu mer intressant är att det ägnas så mycket arbetstid åt att göra skisser och flödesscheman över självklarheter. Tänk hur en kokbok skulle se ut om den gjordes med dagens dataprogram. Havregrynsgröt skulle te sig riktigt komplicerat.

2007-06-02 @ 10:27:15
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annela

Jag blir så trött bara jag hör dina 112- och 90510kompisar. De är båda lika jobbiga. Men vad ska man göra? Hålla för öronen och sjunga?

2007-06-02 @ 23:46:33
URL: http://www.annelasmys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0