Pengar är inte allt

Välkommen till dagens ideologiska överbyggnad!

 

Nu vill man ge mig dåligt samvete, igen. Inte satte vi undan några pengar för våra barn under deras uppväxt. Varken tanke eller utrymme fanns. Nej, och min mamma satte inte heller undan något för min räkning. Jag förväntade mig inte det, med tanke på att hon var ensamstående med fyra barn. Inte heller Makens mamma gjorde det, ändå hade hon bara tre barn att dra försorg om.

 

Det märkliga är att de flesta av oss har lyckats ta körkort, ägt eller äger bil och aldrig varit bostadslösa.

 

Jag kan tänka mig att läget är annorlunda ute i landet, men bor man i Stockholm så brinner det precis inte att ta körkort när man är 18. Det finns gott om allmänna kommunikationer och många går omkring körkortslösa utan att förbanna sina föräldrar eller att deppa ihop över sin lott i livet. Jag tog körkort när jag var 28, för att arbetet krävde det. Annars hade jag nog fortfarande varit utan lapp.

 

Det går att hjälpa barnen med annat än pengar, tid och ansträngning t ex. M har haft nerver till att övningsköra med pojkarna och ena svärdottern och de lyckades ta körkort utan sparkonton.

 

Varför ska man kudda för sina barn, hela tiden? Går inte uppfostran ut på att lära barnen klara sig på egen hand?


Kommentarer
Postat av: systergullan

Heeeej! Körkort ... det inte jag ... jag flyttade hemifrån när jag var 18 plus 2 månader. Jag kände absolut inget behov av att ha det. 16 år senare har jag fortfarande inget kort. Men jag har tagit några körlektioner för några år sedan. Jag var så stolt över att jag kunde starta bilen i tvåan! Numera är jag självutnämnd expert på att åka från dörr till dörr med bussar och tåg. Mitt motto är att gå så lite som möjligt och spara på krafterna. *s*

2007-05-06 @ 14:12:25
URL: http://systergullan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Prexis, det går att lösa förslyttningar på olika sätt. Fast jag föredrar gåendet.

2007-05-06 @ 18:49:44
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Jo , som Du misstänker så är läget annorlunda ute i landet. Här finns ofta inga kollektiva transportmedel och eget körkort tidigt är för många en nödvändighet om man ska ta sig till ett arbete. Det är få ungdomar som kan fixa fram egna pengar till körkort i 18-årsåldern och det kostar en slant även om man övningskör mycket hemma, vilket de flesta gör. Så här är det många som lägger undan en slant så att man kan betala det åt sina barn.

Men i för dem som bor i Stockholm måste det egentligen kännas helt onödigt. Bilägande är ju en belastning om man inte måste av något skäl.

2007-05-06 @ 21:43:35
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag tycker att utvecklingen har så att säga gått framåt. När jag var 18 skulle alla ha körkort oavsett om man ville eller ej. Jag var ett unikum. Nu är det inte lika självklart längre för stadsungarna.

Sen inga köper jag inte riktigt argumentet "ta sig till ett arbete". Det är i första hand kulturen som påbjuder körkort, inte tanken på att ta sig till jobbet.

2007-05-06 @ 22:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0