Vad är en bal på slottet ...

Det finns ett gap, som kan vara svårt att ta sig över. Jag känner att generationsklyftan är väldigt vid så här års. Det är nog en skada från sent 60-tal, men jag tycker att hela hallåandet som pågår för att folk slutar gymnasiet är riktigt pinsamt.

 

Redan före Valborg tar man på mössorna. Sen är maj en enda lång fest där man tunnklädda flickor vingla runt på höga klackar och polismyndigheterna ber om kyla och regn. Enligt svd verkar krögarna också ha tröttnat.

 

När jag slutade gymnasiet var det tredje gången, sen studentexamen avskaffades. På den tiden var det bara pinsamma mesar som hade fester, såna som inte kunde hejda sina ivriga föräldrar. Själva avslutningen var en folktom historia. Inga elever, inga föräldrar, inga skyltar eller vita mössor. De som kunde hade börjat sina sommarjobb och fick betygen på posten.

 

Någon skolbal i amerikanskt snitt fanns inte. Bara en gubbskiva med lärarna. Några drottningar, kungar eller skolans populäraste kamrat röstades aldrig fram. Totalt politiskt inkorrekt på den tiden.

 

Så nu vill jag slå fast: Ingen tar studenten, alla bara slutar gymnasiet och inte faaan är de så bra alla gånger. Det är den enda sång jag hört dagens ungdomar vråla.

Vart tog sånger som Gaudeamus igitur, Sätt nu glaset till din mun vägen? Om man nu vill fira hysteriskt, varför inte göra det med lite stil och ge rum åt lite mer jerum.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Tjatis; som du förstår instämmer jag till fullo!

2007-05-21 @ 18:29:12
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Bra, det känns skönt med besläktade själar! Kan de åtminstone ändra vrålandet till: Nu ska vi sluta i skolan, fy faaan vad det känns bra.

2007-05-21 @ 18:42:34
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Anonym

underklass - jo jag tackar - det är aldrig fel, inte illa,
full rulle, visst var det sven melander,
studentmössa äger jag ingen, och studentfesten var kass, vi blev utslängda från hotellet redan vid tolv, vill jag minnas, där sätter jag aldrig min fot igen!
åhåjaja...det var tider det,
terminalbad..går inte av för hackor...och terminalerna är numera på vinden...eller k-märkta....

2007-05-21 @ 18:54:58
URL: http://latmaskamtal.blogg.se
Postat av: David

I många länder i världen så finns det inte ens möjlighet för barnen att gå i grundskola, i Sverige har det blivit mer regel än undantag att gå på gymnasiet tack och lov. För det är väl knappast med våra låga löner och långa arbetspass vi konkurerar mot andra länder?!
Men det är inte så lätt för alla att klara sig igenom gymnasiet. Fast dom gör det, nästan alla! Har dom inte rätt att vara glada då?
Är inte kunskap grunden till demokrati, tillväxt, miljömedvetande, bättre utförda arbetsuppgifter?
Har man inte rätt att ta några glass för att fira det? Och vist en del dricker för mycket och börjar bråka men dom flesta sköter sig faktiskt! Med bättre förberedelse och kompetentare krogpersonal så blir det mindre bråk.
Men är inte några stökiga nätter i maj ganska liten kostnad för att vara en kunskapnation?

2007-05-21 @ 20:16:00
Postat av: Inga M

Jag läser i Annaas blogg om hur hysteriskt man firar både studenten och nian numera och jag fattar nada.
Visste inte ens att det förekom eftersom jag inte har barn i aktuell ålder. Men helt klart måste det bekämpas för det låter sjukt med så dyrbara och pråliga firanden och dessutom tydligen understöttade av skolan själv.

2007-05-21 @ 22:35:44
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

david; jag har inga problem med glädjeyttringar. Självklart ska man kunna fira en avslutad utbildning. Men inte i sex veckor och inte efter amerikanska mallar eller att man tror sig föra någon tradition vidare, som man inte har en aning om.

2007-05-21 @ 23:14:34
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Aaronsilja

Enjoy your website very much. Good job!

2009-05-27 @ 14:20:06
URL: http://aaronsilja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0