Vädermödor m m

Idag ägnade vi förmiddagen åt ett bautamöte för att gå igenom en åtgärdslista längre än en 12-årings önskelista och den stående åtgärden blev: "Den här punkten kräver en extra sittning. Vem är sammankallande, Peter?".


Det lät ungefär som hemma hos oss när jag var liten. Efter middagen kom moderns självklara fråga: "Vem diskar, Victoria?" En uppmaning omformulerad till fråga, så att det skulle låta som om det fanns alternativ. Ibland försökte jag med att säga att Syrran diskar, men det blev inte så. Den som frågan ställdes till fick vackert diska.


Nu ska det bli intressant att se hur möten i olika konstellationer kommer att minska utrymmet för att verkligen sätta in verkningsfulla åtgärder.


Dagens bikt: Jag gick inte hem idag, dels var jag sen och sen var det ett riktigt skitväder. Inte bara för människor utan även för SL. Hala spår gjorde att tågen gick med reducerad hastighet, så idag var en SL-minut inte bara 1 min 30 sek. Nej det gick minst två vanliga minuter på en SL-minut. Det tog nästan lika lång tid att åka kommunalt, som att gå.


Jag kan inte minnas att höstlöv och regn ställde till problem för tunnelbanetrafiken förr i världen. Kan det vara de nya tågen som inte greppar rälsen lika bra? För några vintrar sen kunde föraren inte stoppa tåget i den lilla nedförsbacken vid Globen utan vi kanade vidare till Enskede Gård där vi fick ta mötande tåg tillbaka.


Dagens särskrivningar: I åtgärdslistan hade chefen skrivit "de olika av delningscheferna ...". Han är ny och vet inte vilka rigida språkpoliser som döljer sig bland mötesdeltagarna.


Nummer två stod M för. Han hade satt upp ett anslag i porten med det glada budskapet "Målningsarbetet på börjas vecka ...". Han hade sett felet själv, men iddes inte göra om skylten trots att han visste att jag skulle hacka.


Kommentarer
Postat av: F

Vi har några extrema särskrivare på vårt jobb. Vid kopieringsmaskinen står det till exempel ett anslag med följande text: "Om det blir problem med kopiatorn ska fel anmälan göras på tnr xxxx." Och det är alltid problem med kopiatorn, men det är väl inte så konstigt om man ständigt gör fel anmälan?

2007-11-08 @ 06:09:16
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vi hade alltid som regel att den som kom med idéer och förslag på mötet fick utföra det själv.
Hos er kanske "delningschefen" ska samman kalla
punkten att sätta sig.

2007-11-08 @ 10:05:41
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: frktjatlund

f; absolut, rätt anmälan till rätt instans. Men min erfarenhet är att kopiatorer krånglar i alla fall.
nicoline; ett förslag till förslagskommittén var "mindre arbetsledare". Det var kul, tyckte kommittémedlemmarna och gav 100 spänn till bidragsgivaren.

2007-11-08 @ 20:32:20
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inga M

Välkommen in i kulturen; "konsten att med hjälp av en massa möten och dokumentation ge sken av att meningsfullt arbete pågår"!

Jag ska inte nämna vilken sektor i samhället som har befunnit sig där länge!!!

Man kan överleva i den här kulturen om man smugglar med sig något riktigt arbete att skissa på i smyg och samtidigt
stänga öronen medan det meningslösa tjafsandet pågår. Ett tips i all välmening bara!

Sen kan man också finslipa konsten att vara osynlig och ovetande och oviktig när offren för ältandet ska väljas ut.

2007-11-10 @ 08:44:36
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag brukar klara mig personligen, eftersom jag inte är chef utan bara utförare.

2007-11-11 @ 10:58:42
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0