Att skita i det blå skåpet

Jag kämpar vidare med Stieg Larsson och Millenniumtrilogin. Man vill väl hänga med. Nej, jag är inte imponerad. Det kan bero på högt uppskruvade förväntningar efter alla överord, men när han skriver att Lisbeth Salander inhandlar ett par rejäla vinterskor på Din Sko kan jag inte göra annat än protestera.


När fanns det rejäla skor på Din Sko? Min spontana reaktion är att det är helt riktigt att hans sambo, Eva Gabrielsson, blir utan arv efter honom. Och det av flera skäl. Varför inget äktenskap? Varför inget testamente? Om man väljer att inte gifta sig av säkerhetsskäl, så borde man åtminstone kosta på sig några rader om den yttersta viljan.


Sen det här med de rejäla skorna; hade människan inget att säga till om i researcharbetet? Din Sko säljer ingenting åt det rejäla hållet. Det vet alla kvinnor, som har något på fötterna.


Och dialogerna lämnar mycket övrigt att önska. Folk, yngre än jag, pratar slang som skulle glädja min döda mor. Man kinesar hos kompisar och hororna gnor. Sånt slutade man med redan 1985.


Dessutom är allt iMac, PowerBookpladdret extremt tröttande. Var mannen sponsrad av Apple?


Nu över till nästa hädelse. Mikael Nyqvist fick rollen som Blomqvist. Är det någon svensk skådis som är överskattad, så är det just Mikael Nyqvist. Ta bara hans insats i Den bästa av mödrar; den är så pinsamt medioker. Speciellt i konkurrens med den alltid lika lysande Maria Lundqvist.


Men å andra sidan, det kanske inte har så stor betydelse att en medioker skådis tar sig an en rollfigur i en medelmåttig bokserie.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag läser inga böcker längre, klarar inte det pga skumögdheten och "lack of concentration"!
Mikael Nyqvist? Vet inte, det väger!
William H Macy - gillar jag av någon outgrundlig anledning, inte minst i Fargo!
Rökning på krog, som krökare men ickerökare, har jag inte direkt mått illa av rökningen!
På den - tycker jag - trevliga Oliver Twist, höll vi ibland till förr. Nu är det längre mellan gångerna

2007-10-28 @ 19:42:15
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: F

Jag börjar känna mig oerhört otrendig, för jag har inte läst någon bok av Stieg Larsson än. Jag har inte ens fingrat på dem, så jag är hopplöst ute.

2007-10-28 @ 21:47:42
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: VR

Nejnutyckerjagattviförsökerattvaralitepositiva.Intesåmånganegativakommentareriettochsammainlägg.

2007-10-29 @ 20:50:45
Postat av: Inga M

Jag har skrivit om Stieg Larsson förut på min blogg. Jag är ju förtjust i hans böcker och hör väl till dem som är skyldiga till att ha skruvat upp förväntningarna. Men jag upptäckte en lustig sak när jag läst alla böckerna och begrundat dem. Han beskriver egentligen bara män. Alltså alla karaktärerna är manliga fast han har givit några av dem kvinnonamn, men ingen av dem lever ett kvinnligt liv och fungerar, tänker eller agerar som en kvinna. De är eg män förklädda till kvinnor i romanerna.

Och Du alltså Mikael Nyqvist är bara såååååå bra, helt fristående superbra. Över honom faller inga som helst skuggor! Han kommer att göra den här rollen perfekt! Ser fram emot filmen. Ska bli spännande att se speciellt hur man gestaltar de här manliga kvinnorna.

2007-10-30 @ 05:51:46
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Det är tur för marknaden att smaken är så olika.

2007-10-30 @ 08:14:33
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Hi hi, vi tyckte det var så roligt när den Stora Nyheten om vem som skulle ha den manliga huvudrollen skulle presenteras. Trumpet och fanfar, antiklimax. En film till med Mikael Nyqvist... I stället för Rolf Lassgård. Eller Jonas Karlsson. När nu Persbrandt är i Tyskland.

Så småningom kommer det nog att ges ut en hel bok om alla researchmissar i Stieg Larsson-böckerna. Till alla som hävdar författarens konstnärliga frihet kan jag bara säga att ska man använda sig av den så ska man inte förlägga handlingarna till verkliga miljöer som Din Sko och Sahlgrenska sjukhuset, t ex.

Nä, jag har inte läst. Bara utdrag, bara kommentarer, bara bloggar. Själv kommit fram till att det är något bättre än mycket av det förfärliga skräp som skrivs/publiceras för tillfället.

Mina barn klagar på hopplöst språk i dialogerna i översatta Harry Potter. Det är tydligen en omöjlighet på svenska förlag att hålla sig ajour med ungdomsspråk.

2007-10-30 @ 12:46:33
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Visst, jag håller med om att böckerna är bättre än många andra i genren. Men inte så bra som jag förväntat och det där med "stilist" är rent av falsk varubeteckning.

2007-10-30 @ 13:12:32
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: essko

håller med om att böckerna är pratiga emellanåt och vad gäller en hel del datorprat, för att inte prata om allt snack om vad saker kostar och hur mycket pengar si och så har på banken (what´s that all about?) så är de rent av pretentiösa....men det kan ju inte förnekas att de är spännande och fängslande om man är ute efter en stunds kvalificerad eskapism! Det sistnämnda är precis vad jag letar efter i en lättläst sommardeckare, så jag tycker det är synd att SL dog och inte kunde skriva alla de andra böckerna han planerat.:)

2007-10-30 @ 18:12:29
URL: http://heminnerlig.blogspot.com
Postat av: Alexsabrina

Hello, I found you at Altavista. You have wealth of information on your site and a nice design. Greetings from Germany

2010-04-08 @ 12:46:42
URL: http://alexsabrina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0