Vad har man för användning av användare

Jag sliter mitt hår! Vårt pågående projekt är att göra nya dataprogram, som ska göra samma saker som de gamla, men i vår produktionsmiljö.

Att plocka fram vad gamla program egentligen gör är inte lätt. Jag ser till exempel att man på något vis kan få in bokstäver i ett registreringsfält. Alltså; fältet heter Ange datum och försöker man registrera annat än siffror händer ingenting.


Min fråga till användaren:

- Går det att registrera annat än siffror?

- Nej, då händer det ingenting.

- Nej, jag har sett det. Men om kunden vill att betalningen ska utföras på direkten.

- Då skriver vi dagens datum. Alltså siffrorna 071002.

- Ja men jag har sett att man på något sätt kan skriva in GENAST.

- Nej, det går inte.

- Men på något sätt blir det GENAST.

- Ja, om man trycker 4 och sen ENTER så står det GENAST i datumfältet.


Klart som korvspad! Det vet ju alla att siffran 4 egentligen är förkortningen för GENAST. Och det var bara ett pyttelitet datumfält. Nu gäller det bara att lista ut vad man får skriva in som referens, kundnummer, valutakod ...


Kommentarer
Postat av: F

Hmmm, vilken logik...så siffran 4 betyder GENAST? Undrar vad jag kan ha ställt till med i olika sammanhang när jag inte känner till de hemliga koderna.

2007-10-02 @ 17:23:08
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

neverkeso; min fantasi räcker inte till för att föreställa mig vad som händer om man trycker siffran 6.

2007-10-02 @ 19:17:27
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0