Avslöjande

image263Vad menar man egentligen med beslöjade kvinnor? Tidningarna redogör för resultatet av Mångfaldsbarometern, som jag tycker röjer en viss enfald.

På bilderna till artiklarna visas flickor med sjal på huvudet. Deras ansikten är betydligt mindre beslöjade än Roslins hustru, som är värd flera kronor och till och med har figurerat på svenskt frimärke.


image264




För hundra år sedan var sjalar och hucklen en självklara huvudbonader för svenska kvinnor. Är det även dags att förbjuda folkdräkter? Vid högtidliga tillfällen drar Silvia på sig Sverigedräkten. Ännu en beslöjad invandrare, med andra ord.


Bort med peruker, kepsar och hattar i konsekvensens namn. Allt som döljer håret är klart diskriminerande. Eller är det bara huvudbonader som bärs av invandrare (Silvia undantagen) som upprör?


Kommentarer
Postat av: Erik

Intelligent liknelse..
Iofs slog du huvudet på spiken i en mening: "för hundra år sen.."
Ja för hundra år sedan var kvinnorna överallt i världen förtryckta.. Kvinnor fick rösträtt så sent som på 70-talet i Schweiz..
Jo vi har civiliserats, men det var rätt nyligen..
Kvinnor inom Islam ÄR förtryckta, inte alla, men långt många fler än i det sekulära svenska samhället.
Att kvinnorna bär huvudduk eller är helmaskerade är ett uttryck för det.
Visst det finns säkert kvinnor som vill bära dessa plagg, det finns även prostituerade som vill prostituera sig, men fråga dig varför 99.9% av alla prostituerade har liknande problematiska backgrunder, och varför inga har scania-direktörer som föräldrar..
Dags att tänka längre än lilla näsan räcker..

2007-09-26 @ 17:39:51
Postat av: G

Fröken T - Bra inlägg som vanligt! :)
Erik - Jag tycker inte att din jämförelse mellan kvinnor med huvudduk och prostituerade är helt klar.
För det första, är det verkligen så att kvinnor med sjalar är förtryckta och att dessa plagg fungerar som en markering av detta?
För det andra, vad har prostituerades problematiska bakgrunder att göra med diskussionen i bloggen?

2007-09-26 @ 21:32:40
Postat av: Billy

Jag skulle önska att frk i sin blogg recenserar Winnerbäcks senaste CD. Ska själv köpa den imorgon och har vissa förväntningar. Enligt Metro är det skit men SVD anser det vara hans bästa.

2007-09-26 @ 21:52:52
Postat av: frktjatlund

erik; jag har ganska lång näsa ska du veta. Min invändning till reaktionerna på sjalarna är att det inte alls handlar om att huvuddukarna döljer amsikten. Det handlar om folks åsikter om muslimer.
g; jag ser ingen automatisk korrelation mellan huvudbonader och förttryck. Varför är i så fall cowboyfilmer intressanta för de flesta män?
billy; ja, jag köpte Winnerbäcks nya idag och har lyssnat snuttvis på låtarna. Så långt låter de typiskt Winnerbäckska. Jag håller med om omdömet att flera låtar är irlandsinspirerade i arrangemanget, men inte mig emot. Jag gillar irländsk folkmusik. Återkommer med inlägg i frågan när jag lyssnat lite mer.

2007-09-26 @ 22:19:28
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: F

Visst är det knepigt. Det är så lätt att ha förutfattade meningar om andra kulturer och traditioner. Men är det självklart att en beslöjad kvinna automatiskt är förtryckt? Är alla obeslöjade kvinnor fria och jämställda?
Sanningen är väl att förtrycket tyvärr är mer utbrett än vi vill inse.

2007-09-27 @ 19:22:48
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

neverkeso; precis, det är så lätt att tro att ytan avslöjar allt.

2007-09-27 @ 20:29:30
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0