Den som är utan skuld kastar första stenen

Förmodligen har jag ett skuldkonto i detta fall, men det är alltid kul att suh (läs: sticka ut hakan).


Min chef skickar på oss mejl efter mejl i ämnet fyi. Ibland gäller det även FYI! Jag gillar inte sådana ämnen. För det första ser det ut som en svordom, speciellt i versaler med ett utropstecken efter. Andra skälet är att jag är småallergisk mot TLA och framför allt osvenska förkortningar.


Förresten fattar jag inte varför man skriver btw, förresten funkar ju så bra. Irl skulle man inte kasta ur tre engelska ord, när ett enda svenskt är så mycket effektivare.


Förr i världen (fiv?) läste jag amerikanska bloggar. Överallt skrev man LOL alternativt *LOL*. Det tog ett tag innan jag begrep att man avsåg laughing out loud. Jag skulle vilja något motsvarande på svenska; jag brukar skriva saker som ha, ha, ler och fniss. Gapskrattar är så långt.

(Nu glömde jag i och för sig ifs, men varje gång jag ser den bokstavskombinationen så går min första tanke till ofrivillig barnlöshet.)


Kommentarer
Postat av: G

Till försvar för btw som jag använder ofta när jag chattar: btw är endast 3 bokstäver till skillnad från förresten som e 3 gånger så många bokstäver. Sitter man o chattar använder man ofta förkortningar för att d ska gå snabbare. Flera av dessa förkortningar e inte vedertagna och jag antar att frk T vid det här laget har fått nog av att läsa denna kommentar. :D Btw, förkortningar av samma typ är användbara även i sms där utrymmet är begränsat.
Beträffande FYI som ämne i e-post; I min värld finns det en mening med ämnesraden i e-post. Den ska säga något om innehållet, vilket ska göra det enklare att hitta rätt e-post när man letar. FYI säger inget om vad meddelandet innehåller därför kan jag hålla med om att FYI är irriterande som ämne.

2007-09-14 @ 09:51:35
Postat av: frktjatlund

sms och chatt är en sak för sig; där är det begripligt att man kortar ner. Och nog orkar en som stör sig på vissa förkortningar, läsa längre kommentarer. Fattas bara!

2007-09-14 @ 10:48:55
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Rutan

Min käpphäst! När man ändå har fingrarna på tangentbordet, så tar det inte speciellt mycket längre tid att skriva "är" i stället för "e", liksom "och" i stället för "o". För det första ska man tänka bokstaven e och för det andra att man ska lägga sig till med det lite ungdomligt skojiga sättet att skriva, för just det ordet. För att kommentera den första kommentaren.
Det är ett oskick att använda engelska förkortningar, engelsktalande säger ju "textmess" när vi säger sms. Vad FYI är har jag ingen aning om - jag har grunnat ett tag och kommit fram till "for your information" - är det rätt? FI blir väl i så fall bättre - för information. Så som vi brukar uttrycka oss i kontorsvärlden.
Jag hakar alltid upp mig på förkortningen "aka". Urdumt att använda (also known as). Vore bättre med ks (känd som).
I chatsammanhang skriver folk "ja e" - hur infantil vill man egentligen framställa sig? Det är alltså vuxna och äldre människor som tror att man visar hur chattvan och käck man är på det sättet.
Jag kan hålla på hur länge som helst om detta. Gapskratt, frstn, kan skrivas *asg* = asgarv. Jag brukar skriva pdv = på det viset, men det är det ingen som fattar.

2007-09-14 @ 13:07:16
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

rutan; OK, jag erkänner på direkten: jag har själv använt mig av aka. Smäll på fingrarna! Min slutsats är också att chefens fyi betyder for your information. Förresten tycker jag att frstn var ett mycket konstuktivt förslag *asg*

2007-09-15 @ 10:04:10
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: G

Rutan,
Är det då okej att skriva ja e isf jag är och o isf och om man fortfarande räknas som ungdom? (Hoppas ingen tar illa upp att jag skrev isf som ju är en vedertagen svensk förkortning :D)
Även om jag är en liten språkpolis, kan jag med ett gott skratt ta att vissa skriver najs och oxå utan att kalla dem för infantila. Intolerans kanske växer med åldern :P För min del är det mer personligt. Skriver en vän FYI eller aw (= after work) reagerar jag inte. Skriver däremot min chef FYI blir jag glad över att ha något ytterligare att irritera mig på, precis som en hund som har fått ett ben att tugga på.
Frktjatlund,
Låt inte någon annan bestämma vilka uttryck du ska eller inte ska använda. Enda sättet att rocka är att vara sig själv! :D /G aka YK ;)

2007-09-15 @ 22:07:14
Postat av: Rutan

G: Nej det är sannerligen inte okej någonsin. Att skriva oxå är lika dumt som att skriva boxeringskärra.
Ville du klämma till mig lite med att nämna min ålder?? Jämfört med vems?

2007-09-16 @ 17:36:22
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: frktjatlund

G; min erfarenhet är att överseendet vanligtvis brukar öka i takt med ålder.
rutan; jag har en stark misstanke om vem som döljer sig bakom pseudonymen G och den personen har snarare starka åsikter om fyi-skribenten än om dig.

2007-09-16 @ 19:16:56
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: G

Rutan,
Hoppas du inte tog illa upp, det är inte meningen att förstöra stämningen. Men visst var det en reaktion på ditt negativa sätt att skriva om andra som inte följer de regler som du gör.
Att intolerans växer med åldern är en uppfattning jag har och behöver därför inte antyda en jämförelse mellan din och min ålder.

2007-09-17 @ 16:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0