Ett två - ett två

image246Det kostar att bo i Stockholms innerstad. För vår del är kostnaden mätt i pengar inte särskilt hög; de flesta skulle nog vara rent avundsjuka på hur lite vi betalar. Men grannar det är något som kostar på.

- Men flytta ut till i storskogen, om ni inte står ut med folk.

 

För att vara en bitter 60--kärring står jag ut med mycket, t ex grannen ovanpå som börjar rulla bowlingklot över golvet halv åtta på helgmorgnarna. Det är för att jag vet att klotet är en liten treårig flicka, som pinnar kors och tvärs över golvet.

 

Vi håller även volymen lägre än vi skulle önska när vi kollar på tv:n bara för att vi vet att grannen bredvid har synpunkter. Sen har vi dessutom damen på dekis, gamla tanten med P1 på högsta volym och elaka morsan i lägenheten under. Ja, jag kan uthärda mycket så länge jag får nattro.

 

Det som verkligen stör mig är fester på gården. Vi är ca 300 hyresgäster, som delar gård. Kvarteret är uppstyckat i en del, som är hyresrätt där vi bor. Det är den större andelen om ca 200 lägenheter. Resterande bit är tre bostadsrättsföreningar och en av dem har börjat med att tillåta fester på gården.

 

Idag har man ägnat förmiddagen till att rigga upp en musikanläggning och kört soundcheck, som ekat mellan väggarna. Fattar de inte att hela kvarteret drabbas? Vad är det för regler som gäller? Kan man ringa polisen?

 

Vi som bor på Hornsgatan måste kunna öppna fönstren åt gården. Skitstövlarna, som för oväsen, bor på Brännkyrkagatan; en lugn och fin liten återvändsgata där man kan ha öppet mot gatan utan problem.

 

Som tur är så är vi bortbjudna ikväll till Bondegatan, så jag slipper jaga upp mig över oljudet och sen är det bara att hoppas på att öronproppar hjälper.


image245

Kommentarer
Postat av: Soldalen

Hej hej
Visst kan man uthärda mycket om man vet orsaker till varför vissa ljud uppkommer däremot håller jag fullständigt med om när det gäller att "musik" är ett återkommande ofog. Jag är ingen lägenhetsperson, trots att jag bott i några sådana och det värsta som finns är grannar som inte har vett att ha normal volym utan det ska pumpas ut allting.
När grabbarna var små hade vi en ung småbarnsfamilj boende ovanpå och man trodde ju att dessa skulle ha en normal volym på sin musik, - tji sa jag icke sa nicke..hon svarade att hennes 5 åring var van vid volymen. Kanske, men inte mina två 3 månaders bebisar som behövde sin sömn.
En annan ung kille kunde man åtminstone prata "lite bättre" med inför kommande fester. Nej jag är inget stort fan av lägenhetsboende.
Tur att ni ska bort den kvällen, ha extra tjocka öronpluggar beredda vid sängen vid hemkomsten och sovandet!! Hihihih
Kram /IKA

2007-09-02 @ 09:18:06
URL: http://soldalen.blogg.se
Postat av: F

Det är jobbigt när festarrangörer på marknivå inte inser att en grupp huskroppar fungerar som en resonanslåda, så att volymen högre upp kan vara olidlig.

2007-09-02 @ 12:16:25
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: frktjatlund

soldalen; förutom att hög volym är störande, så är det jobbigt att bli påtvingade andras musiksmak. Vi kom inte hem förrän klockan var över ett och då var gårdsfesten på avtagande, som tur var.
neverkeso; precis, de omgivande husen blir som en skorsten för ljudet och för oss på fjärde våningen är det olidligt.

2007-09-02 @ 18:14:57
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Annaa M

Beror väl lite på hur ofta de där festerna är... En rejäl gårdsfest per sommar måste man väl kunna tåla? Åh så trevliga gårdsfester man varit på i sitt liv! Men då har ju ofta hela gården varit involverad förstås.
Man har ju olika tolerans för olika saker också. En del ingår i lägenhetsboendet, annat inte självklart. Jag var ju t ex jättetrött på gänget som slog läger utanför min balkong dagtid från fredag eftermiddag till söndag i början av sommaren. Det var inte så mycket ljudet som att de var decimeter från mig och sparkade bollen i balkongräcket. Och tvättmaskinen ovanpå har jag ju skrivit en del om. Men jag tyckte det var överdrivet när Micke hade fest en lördag mitt i sommaren och grannen klagade redan vid midnatt, vi var inte ens på balkongen eftersom han ingen har. Det var det enda ljud som hörts från den lägenheten på månader. Här i huset skulle nog ingen fått för sig att klaga i liknande situation. Trots att det bor mycket äldre i huset.
Värsta klagomålet jag varit med om var på en kompis doktorsfest. Efterfesten hölls i egna villan utan nära grannar. Men en svåger hade lagt sig tidigt och kom upprusande som en furie vid tretiden och talade om hur hänsynslösa vi var som störde. Då har man gått några steg för långt i självupptagenhet...
De där koloniägarna i Tanto som satte sig på tvären så att man inte fick spela musik högt efter 22:00 på Pride har jag lite svårt att känna medkänsla med. Fyra stackars kvällar på hela sommaren...

2007-09-02 @ 20:25:49
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: frktjatlund

jag tål gårdsfester, men i min värld är gårdsfest en fest där alla, som bor runt gården är inbjudna. Men en högljudd fest var tredje vecka utan att jag är bjuden, det motsätter jag mig bestämt.

2007-09-04 @ 16:30:54
URL: http://frktjatlund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0