Har Bill G tagit över bilarna?

Dn rapporterar att statistiken visar att dagens bilar har fler fel än äldre. Visst är moderna bilar mycket lynnigare än halvgamla modeller. För varje gång vi förnyat bilinnehavet har det funnits fler och fler finesser. Bara det ger ytterligare möjlighet för prylar att gå sönder.


På en 60-talets Amazon fanns det inte särskilt mycket som kunde gå fel. Tillbehören var få, om ens några och det mesta fungerade rent mekaniskt. Felen blev så mycket lättare att identifiera och åtgärda på det viset.


Dagens bilar innehåller alla gånger elektronisk utrustning, som gott och väl motsvarar en pc. Och vad är den tekniska supportens första fråga när man ringer och säger sig ha problem med datan? De som ringer supporten har i regel fel på datan. Jo, supporten första fråga är: "Har du provat att starta om datorn?"


Men hur startar en bilägare om bilens dator?


Peugeot ligger högt på listan över märken som ofta behöver verkstadsbesök. Vår förrförra bil var en sådan av modell 206. När jag skulle starta den bilen mitt i en liten skitort i italienska alperna, fick instrumentpanel och varningslampor spel. Allt blinkade och larmade; framförallt blinkade det STOP med stora röda bokstäver på den stora skärmen bakom ratten.


Eftersom jag är kvinna så tog jag fram manualen, där det stod att man på inga villkor fick köra bilen när STOP blinkade. Då gällde inga garantier längre. Vad gör man när man har problem i Italien och inte kan någon italienska? På turistbyrån kunde man ge besked att det fanns en märkesverkstad 600 m bort.


Vi blev tvungna att ringa SOS i Köpenhamn och bokstavera London Italy Venice Italy Germany Norway Oslo, eller hur man nu gör när man har hjärnstillestånd parat med att försöka begripa en dansk på knastrig mobil? Till slut fick vi besked att en bärgare skulle tillkallas från en dalgång i närheten.


Bilen fraktades till verkstaden, där en man i blåkläder tog emot. Han torkade av sig på trasslet i byxfickan och kliade sig i huvudet. Efter en stund ropade han på sonen, som kom klädd i vit skjorta och raskt tog fram en laptop, rev loss ett par luckor i bilens instrumentpanel och kopplade in datorn på bilens system.


Sen tryckte han på knappen "Reboot computer". Det var precis vad som behövdes. Alla ilsket blinkande lampor slocknade och datorn körde ett diagnosprogram, som gav besked att elektroniken mådde bra igen.


Om några år kommer säkert även bilägare som behöver verkstadshjälp antagligen få frågan: "Har du återstartat bilen?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0